16-åriga Hilda Andersson är redan världstrea i cykeltrial

Hilda Andersson gjorde det makalöst bra när hon har blivit trea i världscupen totalt och nu jobbar landslaget i cykeltrial i medvind inför VM i Abu Dhabi i mitten av november.

Det är förstås inspirerande att jobba inför VM även om informationen har diffus. Alla fyra landslagsmedlemmarna som var på världscupen i Köpenhamn i helgen presterade bra.

"Fantastiskt glädjande med Hildas prestation givetvis. Och jag tycker att alla de övriga resultaten i Köpenhamn också gladde", säger förbundskaptenen Mats Hult.

Nadine Kåmark var nia, Alexander Karlsson på plats 15 och junioren Ludvig Andersson 30:e.

Och den fjärde svenska cyklisten gjorde det fantastiska att som 16-åring ta sin andra bronspeng i rad på årets världscup, som bara innehöll de bägge deltävlingarna. Andra rundan i semin var det bästa hon har kört resultatmässigt i den korta men framgångsrika trialkarriären.

Det blev en tredjeplats i totalen för Hilda Andersson, som helt enkelt är trea i världen i år – hittills. 16-åringen från Arvika har bara haft regerande världsmästaren Vera Baron Rodriguez, Spanien, och ex-världsmästaren Nina Reichenbach, Tyskland, före sig på de storinternationella tävlingarna i år. Hon är till och från förbi en av dem...

Vad ligger bakom den här grymma prestationskurvan?

"Det är mycket träning och framför allt rätt träning med rätt stöd som ger det här. Du kan komma till den nivån med enbart massa träning men just att hon har helheten och redan har samlat internationell erfarenhet i en trygg miljö gör att framgångarna har kommit redan nu", analyserar Mats Hult.

Hilda Andersson var trea i Spanien där det var mera naturliga stationer.

Hilda är verkligen en plusvariant mentalt. Det är en sak att göra de här sakerna hemma i Arvika. Men att fixa att palla trycket i Spanien där trialsporten är som störst och sedan i centrala Köpenhamn är imponerande.

"Ja, det är ett stor mentalt tryck, bara mycket folk tittar, det är ju individen, viktigt att finns stöd i laget. Så har vi alltid jobbat; man ska vara trygg i laget i alla situationer."

Text: SCF
Arkivbild: SCF