16-åriga Hilda Andersson tog VM-brons efter makalöst drama i Abu Dhabi

Oj, vilket drama VM-finalen i trial blev till. Och Sverige har fått en VM-medaljör som åldersmässigt knappt är junior. 16-åriga Hilda Andersson imponerade stort med sin kyla i Abu Dhabis hetta när hon tog VM-brons i damelitklassen.

Hilda var trea i världscupen så VM-bronset är absolut ingen tillfällighet. Men att klara av att vinna den superjämna kampen om bronset bakom toppduon Nina Reichenbach och Vera Baron på det sättet som den unga värmländskan gör har bragdstämpel.

Det var en så spännande VM-final i Abu Dhabi. Hilda från lilla Klässbol utanför Arvika låg på delad tredjeplats med två andra väldigt duktiga cyklister inför sista sektionen efter att ha kämpat i underläge sedan starten av finalen.

"Jag är oerhört imponerad av att Hilda pallar pressen och verkligen lyckas vara bäst när det verkligen gäller", säger förbundskaptenen Mats Hult efter jättedramat till VM-final.

Unga Hilda Andersson var starkast av de tre cyklisterna som fanns på samma poäng inför den sista sektionen. Foto: Leo Zuhkov

VM-final trial damelit:

1. Nina Reichenbach, Tyskland 290
  2. Vera Baron, Spanien 290
  3. Hilda Andersson, Sverige 200
  4. Eliška Hribkova, Tjeckien 190
  5. Irene Caminos, Spanien 190
  6. Laia Esquis, Spanien 170

Text och foto: Svenska Cykelförbundet, fria för publicering, men ange cred