Svenska FlygsportförbundetSvenska Flygsportförbundet

16 piloter gör upp om en VM-plats i Sailplane Grand Prix Sweden

8-14 maj arrangerar Borås Segelflygklubb en av tio VM-kval i segelflyg - Sailplane Grand Prix (SGP). Piloterna tävlar om en plats i VM-finalen i Italien nästa år. Övriga deltävlingar avgörs i Litauen, Italien, Bosnien Herzegovina, Tyskland, Frankrike, Australien, Chile, Polen och Sydafrika.

SGP är det moderna sättet att visa vem som är bäst på att bemästra naturkrafterna vid segelflygning. De tävlande går över en startlinje likt en regattastart för segling och sedan ska de passera ett antal brytpunkter. Banorna är 100 - 400 km långa beroende på vädret, banan planeras att ta två timmar att flyga. Den som kommer först runt banan har vunnit den dagen.

De tävlande får placeringspoäng varje dag de tar sig runt banan. Segrare är den som efter sju dagar fått ihop flest poäng.

Till tävlingen är 16 piloter anmälda varav 4 svenska piloter. En av deltagarna är Erik Rudsmark från Borås. Tre av de tyska piloterna är unga s.k. sportsoldater: Max Maslak, Patrick Benoist och Clemens Berger. Övriga deltagande kommer från Tjeckien, England och Finland. Information om piloterna och tävlingen finns på https://sweden22.sgp.aero/

Det är andra gången Borås får äran att arrangera ett Sailplane Grand Prix. En av piloterna tävlade även då -  Stefan Langer. Stefan är med sina 170 000 följare segelflygvärldens största youtuber och i hans kanal finns flera inlägg från tävlingen 2018.

Följ tävlingen

Den som har möjlighet kan följa den spektakulära starten och målgången på Borås flygplats. Via internet kan man följa de tävlande i realtid  under tävlingen (länk på tävlingens hemsida. Tävlingen streamas och kommenteras av Ulrika Lagerlöf, segelflygare från Segelflygarna i Uppsala.

E-sport - virtual.sgp.aero

På kvällen startar piloter från hela världen sin virtuella flygning och tävlar på samma banor som de tävlande flög på dagen. Blev det ingen flygning en dag pga dåligt väder används istället en bana från förra SGP-tävlingen i Borås (2018). Även den tävlingen streamas och kommenteras live och de tävlande på plats i Borås kan bryta in och berätta om dagens banor och sin flygning under den virtuella tävlingen.
Följ det virtuella SGP på: https://www.virtualgliding.fai.org/

Tider

6-7 maj träning.

8-14 maj tävling.

Ungefärliga tider varje dag (beroende på väder)
09.00-11.00 Uppställning på fältet
11.00 Briefing (genomgång av dagens uppgift)
11.30-13.00 Vi bogserar upp startfältet.
13.30-15.30 Tävlingsuppgiften genomförs. Starten går 13.30
16.15 Prisutdelning till dagens vinnare

Stefan Langers youtube-kanal har 170 000 följare.
Erik Rudsmark från Borås är en av svenskarna som tävlar.

Borås segelflygklubb är en ideell förening som drivs av ca 200 medlemmar i alla åldrar varav ungefär 100 är aktiva segelflygare. Detta gör oss till en av Sveriges största segelflygklubbar. Klubben erbjuder grundutbildning i segelflyg och fortbildning i sträckflygning, avancerad flygning, motorseglare mm. TIllsammans med Borås flygklubb och Borås Ultralätt driver vi Borås flygplats. För den som är nyfiken på segelflyg har vi öppet hus den 21 maj.

Svenskt medaljregn vid VM i pylon racing – två guld och ett brons!13.7.2022 19:04:38 CEST | Pressmeddelande

– Detta har varit min största dröm i elva år nu, säger Emil Broberg när vi når honom efter att VM-guldet individuellt är säkrat. Det blev ett brons då hans pappa Gunnar tog hem bronset, tillsammans med Simon Nyholm säkrade de tre VM-guldet i lag. – Jag tror att ihållighet och tålamod har lett mig till första platsen, samt ett otroligt bra samarbete med min pappa som mekaniker/caller.