17 (!) VM-svenskar till Finnkampen på hemmaplan

Näst intill samtliga svenskar som hittills ingår i truppen till VM i Doha finns med i truppen till Finnkampen som avgörs på Stockholms Stadion i helgen. – Våra kanske två största världsstjärnor i form av Daniel Ståhl och Armand Duplantis kommer givetvis bidra till en grym stämning på Stockholms Stadion, säger förbundskapten Karin Torneklint som tog ut truppen i dag.

Vi hittar inte mindre än sex som är topp tio på världsrankingen: Daniel Ståhl (1:a), Armand Duplantis (2:a), Erika Kinsey (3:a), Thobias Montler (6:a), Fanny Roos (7:a) och Angelica Bengtsson (10:a). Det blir med andra ord en Finnkamp med rejäl stjärnglans.

– Det kommer bli mycket spännande matcher då jag känner att även Finland har friidrottare av hög internationell klass. Roligt också att många av våra VM-klara ställer upp och gör dubblar, som Yolanda Ngarambe, Fanny Roos, Tilde Johansson och Erika Kinsey, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Sista Finnkampen för Michel – första för Tilde

Två profiler som står på varsin sida av sin Finnkampskarriär är Michel Tornéus (svenska rekordhållaren) och Tilde Johansson (svenska juniorrekordhållaren). Finnkampen blir Michels trettonde och sista. Längdkollegan Tilde Johansson gör å andra sidan sin första seniorkamp. Hon kommer dessutom dubblera, och springer 100m häck.

17 aktiva kommer göra sin absolut första seniorkamp.

Gå in på friidrott.se för hela truppen.