170 000 kronor till den paralympiska truppen

Under kampanjen ”Sleep Well, Dream Big” samlade JYSK in drygt 170 000 kronor till Sveriges Paralympiska Kommittés satsning mot Paralympics i Tokyo. Pengarna går till Sveriges paralympiska trupp och deras uppladdning inför Paralympics 2020. Bland annat för att ge idrottare med synnedsättning möjligheter att lättare finansiera de ledsagare som behövs för satsningen.

Louise Jannering tillsammans med sin pilot/ledsagare Anna Svärdström under VM 2019.

– Vi är otroligt tacksamma för det här stödet som ger våra elitaktiva möjlighet att öka antalet timmar med sina högkompetenta ledsagare i deras vardagsträning. Det kommer att öka deras kvalité, kontinuitet, trygghet och samspel sinsemellan för att sedan kunna prestera på topp när det gäller som mest, säger Inês Lopes, sportchef Sveriges Paralympiska Kommitté.

Under september genomförde JYSK en försäljningskampanj där 10 kronor per såld kudde LYNGEN eller VOSS, av märket Wellpur, gick till den svenska truppens satsning mot Paralympics i Tokyo nästa år. Totalt samlades drygt 170 000 kronor in.

– Det är en grundinställning för oss hos JYSK att den som jobbar hängivet för något ska få förutsättningarna att lyckas. Genom den här kampanjen kan vi bidra till att de svenska paraidrottarna får bättre förutsättningar för att fokusera helhjärtat på sin idrott. Bland annat genom att ge idrottare med synnedsättning medel att finansiera sina ledsagare. Fram till Paralmpics hoppas vi kunna bidra på flera sätt så att fler aktiva får rätt förutsättningar för att lyckas, säger JYSK Sveriges VD Johan Sjödin.

Del av en längre kampanj

Kampanjen som pågick under hela september är en del av ett längre samarbete mellan JYSK, Parasport Sverige och Sveriges Paralympiska Kommitté och syftar till att göra den paralympiska satsningen så synlig som möjligt.

Samarbetet kommer att fortsätta ända fram till Paralympics i Tokyo 2020. Bland annat genom att JYSKs kunder får följa den svenska paracyklisten Anna Beck på hennes väg
mot - och drömmen om - ett paralympiskt mästerskap och guld. Detta genom vloggar i JYSKs sociala kanaler.

– Detta är ett speciellt samarbete för oss eftersom att det ger JYSKs medarbetare en unik möjlighet att följa fantastiska idrottare och inspirationskällor på nära håll. Medarbetarna kan också tydligt se att deras arbete skapar förutsättningar för andra vilket så klart ger extra energi till vår verksamhet, säger JYSK Sveriges VD Johan Sjödin.

Ytterligare försäljningskampanjer under det kommande året kommer också att belysa de idrottare som når drömmen om Paralympics i Tokyo 2020.

Jonas Björkman utklassad av Rebecka Sternisa Bellander i rullstolstennis13.11.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Femfaldiga SM-mästarinnan Rebecka Sternisa Bellander siktar mot Paralympics i Tokyo 2020 – men på vägen dit väntade en nervkittlande match i rullstolstennis mot tennislegendaren Jonas Björkman. Resultatet? 24-åriga Rebecka utklassade den tidigare världsettan Jonas. Matchens syfte var att visa på den enorma talang som finns inom parasporten – och samtidigt få fler att våga satsa.

SAS blir huvudpartner till Sveriges Paralympiska Kommitté inför Paralympics i Tokyo 202017.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

SAS har idag tecknat avtal med Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) om samarbete inför de kommande paralympiska spelen i Tokyo i augusti 2020. Samarbetet innebär att den paralympiska truppen flyger till Japan med SAS och att SPK tillsammans med SAS är en av värdarna för "House of Scandinavia", en mötesplats för skandinaviska representanter, medier och ambassadörer under de olympiska- och paralympiska spelen.