Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

17.30 - Åttondelsfinal mot Lettland

Vinna eller försvinna. I fråga om värdematcher blir det inte bättre än utslagsmatcher i ett mästerskap. På måndagskvällen har Sverige sin första, mot värdnationen Lettland.

Foto: FIBA

När dammet lagt sig från gruppspelet i EuroBasket 2019 står Sverige fortfarande kvar. När 16 lag började återstår nu bara tolv, och Sverige är ett av dem. På måndagskvällen spelar Sverige en åttondelsfinal – eller ”kvalificering till kvartsfinal”, som FIBA kallar det – mot värdnationen Lettland.

Det blir en omställning på mindre än 24 timmar när matchen mot Frankrike slutade strax före klockan 23 på söndagskvällen, lokal tid, och åttondelsfinalen är schemalagd till kl 18:30 på måndagen. Den svenske förbundskaptenen François Gomez tror att landslaget är mogna för uppgiften:

– Vi är i god fysisk form och redo för att spela två matcher på två dagar.

Matchen kommer bli den viktigaste för svensk dambasket sedan EuroBasket 2013, när Sverige gick till kvartsfinal och till slut placerade sig som sjua. Förutom äran att placera sig i ett europamästerskap finns det även sex kvalplatser till OS i Tokyo 2020 i potten, men för att ha chans på dem gäller det att slå Lettland.

Sverige kommer fyllda med självförtroende efter att ha rubbat Frankrike – en av turneringens favoriter – i den avslutande gruppspelsmatchen. Lettland har haft ett otroligt starkt publikstöd på hemmaplan, med ljudnivåer så höga att det stundtals har varit svårt att höra domarpipan. Resultaten för hemmalaget har dock varierat. En premiärförlust mot Storbritannien fick sångerna om domedagen att ljuda runt i Riga, men de klingade snart ut efter en vinst över Ukraina, följt av en hedervärd förlust mot Spanien.

– De kommer spela med mycket energi så det är bara att studsa tillbaka efter den här matchen, ladda om, hitta energikällan – för den kommer behövas imorgon, säger Sveriges assisterande coach Francisco Pinto.

Sverige har fått en suverän energiboost från den svenska hejarklacken Moose Nation, som har varit suveräna såhär långt i turneringen och egentligen bara kan mätas mot värdnationens stöd. På måndagskvällen kommer de svenska älgarna få en ordentlig utmaning när de ska försöka överrösta en kokande lettisk hemmahall.

Uppkast är kl 17.30, svensk tid, och matchen ser du på SVT eller TV3/Viasat. Det vill du inte missa.

EuroBasket 2019, Åttondelsfinal
Sverige-Lettland
17.30 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVELET

Scoutingrapport: Lettland >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.