Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

17.30 - Åttondelsfinal mot Lettland

Vinna eller försvinna. I fråga om värdematcher blir det inte bättre än utslagsmatcher i ett mästerskap. På måndagskvällen har Sverige sin första, mot värdnationen Lettland.

Foto: FIBA

När dammet lagt sig från gruppspelet i EuroBasket 2019 står Sverige fortfarande kvar. När 16 lag började återstår nu bara tolv, och Sverige är ett av dem. På måndagskvällen spelar Sverige en åttondelsfinal – eller ”kvalificering till kvartsfinal”, som FIBA kallar det – mot värdnationen Lettland.

Det blir en omställning på mindre än 24 timmar när matchen mot Frankrike slutade strax före klockan 23 på söndagskvällen, lokal tid, och åttondelsfinalen är schemalagd till kl 18:30 på måndagen. Den svenske förbundskaptenen François Gomez tror att landslaget är mogna för uppgiften:

– Vi är i god fysisk form och redo för att spela två matcher på två dagar.

Matchen kommer bli den viktigaste för svensk dambasket sedan EuroBasket 2013, när Sverige gick till kvartsfinal och till slut placerade sig som sjua. Förutom äran att placera sig i ett europamästerskap finns det även sex kvalplatser till OS i Tokyo 2020 i potten, men för att ha chans på dem gäller det att slå Lettland.

Sverige kommer fyllda med självförtroende efter att ha rubbat Frankrike – en av turneringens favoriter – i den avslutande gruppspelsmatchen. Lettland har haft ett otroligt starkt publikstöd på hemmaplan, med ljudnivåer så höga att det stundtals har varit svårt att höra domarpipan. Resultaten för hemmalaget har dock varierat. En premiärförlust mot Storbritannien fick sångerna om domedagen att ljuda runt i Riga, men de klingade snart ut efter en vinst över Ukraina, följt av en hedervärd förlust mot Spanien.

– De kommer spela med mycket energi så det är bara att studsa tillbaka efter den här matchen, ladda om, hitta energikällan – för den kommer behövas imorgon, säger Sveriges assisterande coach Francisco Pinto.

Sverige har fått en suverän energiboost från den svenska hejarklacken Moose Nation, som har varit suveräna såhär långt i turneringen och egentligen bara kan mätas mot värdnationens stöd. På måndagskvällen kommer de svenska älgarna få en ordentlig utmaning när de ska försöka överrösta en kokande lettisk hemmahall.

Uppkast är kl 17.30, svensk tid, och matchen ser du på SVT eller TV3/Viasat. Det vill du inte missa.

EuroBasket 2019, Åttondelsfinal
Sverige-Lettland