19 miljoner kronor till forskning om skog

Tillsammans med närstående stiftelser utlyser Skogssällskapet 18,8 miljoner kronor till forskning och kunskapsutveckling om skog och naturvård.

Foto: Mostphotos

I dag 13 september öppnar Skogssällskapet och tre närstående stiftelser upp årets utlysning till forskning och kunskapsutveckling samt kommunikation och kunskapsspridning inom skog och naturvård.

– Det diskuteras flitigt hur skogen kan bidra till en ökad hållbarhet i samhället. Åsikterna går isär, men att skogen är en viktig pusselbit verkar de flesta vara överens om. Då känns det fantastiskt bra att Skogssällskapet kan bidra till att mer kunskap om både skogshushållning och naturvård tas fram, säger Björn Sprängare, styrelseordförande för Stiftelsen Skogssällskapet.

Skogssällskapet, som i dag finns i Sverige, Finland, Lettland och Litauen, ägs av en allmännyttig stiftelse där avkastningen återinvesteras i kunskapsutveckling.

– All vår verksamhet har som mål att berika skogen på olika värden. Vi gör det varje dag hos alla våra kunder, genom att utveckla och sköta deras skogsfastigheter. Utlysningen av medel till forskning och kunskapsutveckling är såklart en höjdpunkt på året. Det är då vi återinvesterar avkastningen i mer och ny kunskap, säger Calle Nordqvist, vd för Skogssällskapet.

15 miljoner kronor kommer från Stiftelsen Skogssällskapet och sammanlagt 3,8 miljoner kronor kommer från Stiftelsen Stina Werners fond, Hildur och Sven Wingquists stiftelse för skogsvetenskaplig forskning samt Stiftelsen Anna och Gunnar Vidfelts fond för biologisk forskning. Skogssällskapets utlysning är öppen till 21 oktober. De tre närstående stiftelserna har sina utlysningar öppna till 8 november.

Foto: Mostphotos
Björn Sprängare, styrelseordförande Stiftelsen Skogssällskapet. Foto: Håkan Flank
Calle Nordqvist, VD för Skogssällskapet. Foto: Ulrika Lagerlöf

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.