19 nya miljonärer i Tingsryd

Idag delades 107 miljoner kronor ut till grannar i Tingsryd när Postkodlotteriets Grannyra spelades in. Totalt blev 19 personer miljonärer efter dagens utdelning. En av dem som vann mest var Lena Ottosson, 56, som fick över 8,5 miljoner kronor.

Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg delade ut 107 miljoner kronor till grannar i Tingsryd.

Förra veckan avslöjades det att postnummer 362 30 i Tingsryd hade vunnit i Grannyran. I postnumret bor 158 lottköpare som fått beskedet att de skulle få dela på hälften av mångmiljonpotten. För många av dem hade det varit en nervös väntan på att i dag få veta vilka som även vunnit i postkoden, eftersom vinnarna där också delar på den resterande hälften av vinstpotten.

I dag spelades Grannyran in i en studio med Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg som programledare. Flera av vinnarna ringdes upp via videosamtal och de fick förvånat se när Rickard drog ut deras vinstcheckar ur guldkuverten. Det blev härliga segerjubel och många glädjetårar. I studion avslöjades det att den vinnande postkoden var BQDär bor 15 av de 158 vinnarna, som alltså fick dela på hälften av vinstpotten, 53,5 miljoner kronor. På vinnarnas önskelistor fanns allt från framtida resor, till poolbyggeMånga av vinnarna ville också dela med sig av pengarna till familj och vänner.

Syskonen och grannarna Lena Ottosson, 56, och Magnus Carlsson, 52, hade samlats för att gemensamt ta emot samtalet från Rickard Sjöberg. Lena var en av de vinnare som vunnit mest, och med fyra lotter fick hon en check värd 8 567 914 kronorPå Magnus check stod det 2 570 374 kronor. Syskonen kunde knappt tro att det var sant när de fick veta vinstsummorna.
– Herregud, sa Lena och gjorde en high five med sin bror. Det är helt otroligt, det måste jag smälta lite grann! En renovering står på agendan. Vi har ett badrum som är från 60-talet, så det är hög tid att riva kaklet!
 Å fy fasen, sa Magnus förvånat när även han fick sitt vinstbesked. Jag är chockad! Nu kan jag bygga pool, som det ska badas!

Paret Ulf Stålered, 71, och Anita Stålered, 69, var pirriga när Rickard Sjöberg ringde och avslöjade att de vunnit i postkoden. De hade redan hunnit fira vinsten i postnumret med grannarna, och de hade haft en lång och nervös vecka i väntan på söndagens besked. På deras checkar stod det 3 427 166 kronor, respektive 2 570 374 kronor. En total vinst på 5,9 miljoner kronor.
– Det är otroligt! Vi känner stor glädje och vi kommer få en guldkant på tillvaron, sa de. Vi drömmer om att resa och skaffa ett nytt kök, det vi har nu är gammalt och slitet!

Makarna Elisabeth Clarberg, 57, och Lars-Johan Clarberg, 58, var förväntansfulla när samtalet kom. När det blev dags för Rickard att avslöja summorna på deras checkar, 3 427 166 kronor och 2 570 374 kronor, blev de mycket förvånade. Tillsammans har de vunnit 5,9 miljoner kronor.
– Göta-Petter! Det är helt otroligt, det här händer ju inte, utbrast de. Vilken dag detta blir! Vi får nog gå ut och ta en nypa luft, ta en promenad och kolla läget med grannarna!

Om Grannyran
Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter. Alla 158 lottköpare i postnumret fick dela på hälften av vinstpotten53,5 miljoner kronor. 15 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på den resterande delen av potten, 53,5 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 16 april klockan 19.30.

Bilder från Grannyran finns att hämta på: https://share.mediaflow.com/se/?PBATGJFKH0

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.