2 av 3 undersköterskor överväger att lämna sitt jobb

2 av 3 undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter har funderat på att byta yrke det senaste året. Det visar undersökningen ”Sveriges viktigaste jobb 2019” som jobbmatchningssajten USKA presenterar idag. Totalt har över 5800 nu aktiva inom vårdsektorn svarat på enkäten.

Det har varit ett turbulent år för vårdbranschen. Undersköterskeupproret samlade tusentals i kampen för bättre arbetsvillkor och nyligen meddelade Kommunal att de bryter sig ur LO-samordningen.

Nu visar USKA:s nya undersökning ”Sveriges viktigaste jobb 2019” att branschen fortsätter ha problem. Totalt har över 5800 nu aktiva inom vårdsektorn svarat på enkäten.

– Det är inte en överdrift att prata om en kris inom vård och omsorg. Regeringen har gått ut med att vi behöver 136 000 nya undersköterskor till 2026. Den siffran kan komma att öka explosionsartat om 2 av 3 inom yrkesgruppen redan nu överväger att lämna yrket, säger Erik Wennhall, VD, USKA.

En varningsklocka inför framtiden

Över hälften av de tillfrågade som jobbar inom äldreomsorgen skulle inte rekommendera en närstående, till exempel en son eller dotter, att jobba inom svensk vård och omsorg.

– Det är en varningsklocka att de som tar hand om våra äldre idag inte tycker att nästa generation bör följa i deras fotspår. Jag hoppas att detta blir en tydlig signal till våra beslutsfattare att vi måste satsa mer på arbetsförhållanden inom vården om vi ska klara framtidens utmaningar, Erik Wennhall.

När de vårdanställda själva lyfter fram vilka förändringar som behövs för att förbättra svensk vård och omsorg utkristalliserar sig tre förslag. Höjda löner tätt följt av ökad bemanning och höjd status på yrket.

– De senaste åren har över 40 000 undersköterskor och personliga assistenter registrerat sig hos oss och anmält intresse för att byta jobb. Det i sig är ett tecken på ett underliggande problem med dagens jobbmatchning, att så många vill söka sig vidare ifrån sin arbetsplats. Här tar vi ett stort ansvar för att matcha rätt person med rätt arbetsplats så att de stannar inom yrket.

5 insikter från ”Sveriges viktigaste jobb 2019”

1 av 3 undersköterskor är mellan 45 – 54 år och har jobbat över 20 år inom vården

• 85 procent av de tillfrågade har en utbildning inom sitt yrke
  • I åldersgruppen 18 – 24 år är ”bra kollegor” högre värderat än lön
  • 49 procent av alla personliga assistenter skulle rekommendera en närstående att jobba inom yrket, det är högst av alla tillfrågade grupper
  • Arbetstider är det allra viktigaste i en jobbannons när de tillfrågade söker nytt jobb

Sveriges viktigaste jobb 2019” är en undersökning som jobbmatchningsföretaget USKA genomfört under hösten 2019. Totalt har 5803 personer, främst undersköterskor (71%), vårdbiträden (10%), personliga assistenter (8 %) svarat på enkäten som bestod av 17 frågor med inriktning på upplevd arbetsmiljö och branschen som helhet.

USKA är Sveriges största jobbmatchningstjänst för omvårdnadspersonal och arbetsgivare. Totalt har USKA över 40 000 registrerade kandidater. USKA ägs av Skillio Sweden AB ett dotterbolag till Lernia.

Kvalita väljer Uska för leverans av hemtjänst medarbetare11.6.2019 16:45:48 CESTPressmeddelande