200 miljoner till ”Big data” och beräkningsvetenskap

9.2.2017 00:00 | Stiftelsen för Strategisk Forskning

Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, har beslutat dela ut 200 Mkr till sju projekt för hantering av extrema datamängder, i vardagligt tal kallat Big Data.

Digitaliseringen i samhället skapar mer data än vi kan hantera. Det blir också allt svårare att sortera ut nyttig information från bruset – speciellt om det ska ske i realtid. Big data används inom allt fler områden, men genomslaget för storskalig dataanalys begränsas fortfarande i många sammanhang. För att till exempel länka samman data från olika källor eller populationer, göra kraftfulla visualiseringar, öka användbarheten i mikroskopi, simulera komplexa flöden och väderförhållanden behövs mer avancerade beräkningsalgoritmer. Projekten som SSF nu stöder kommer att anta dessa utmaningar och i förlängningen ge bättre behandlingar mot cancer, mer precisa beslutsstöd, bättre väderprognoser, klimatmodeller, flödessimuleringar, bildanalys av vävnadsprover och även bättre terapi för personer med nedsatt rörlighet.

– Big Data är en av vår tids mest genomgripande förändringar. Forskningsprojekten som nu startar kommer att skapa nya möjligheter för näringsliv och hälso- och sjukvården , säger Lars Hultman, vd för SSF. Det ger Sverige konkurrensfördelar.

Bidragsmottagare, projektledare

Bidrag

Projekttitel

Sven Nelander, Uppsala universitet