2017 – ett starkt år för svensk export och import

2017 blev ett starkt år för svensk utrikeshandel. Sveriges export av varor och tjänster ökade med 6,2 procent jämfört med 2016. Importen av varor och tjänster ökade 9,3 procent. Även fjärde kvartalet visade en fortsatt stark ökning av Sveriges utrikeshandel. Det visar Kommerskollegiums rapport över Sveriges utrikeshandel och direktinvesteringar för helåret 2017.

Exporten av varor ökade med 5 procent i volym och 9,6 procent i värde. Verkstadsvaror och kemivaror var de som ökade mest i volym. Tyskland, Norge, Finland och USA var de viktigaste exportmarknaderna 2017. Exporten till Kina ökade med 27 procent (mätt i värde) och flyttar därmed upp från plats tio till plats åtta på listan över Sveriges viktigaste exportmarknaderna.

Importen av varor ökade med 3,9 procent i volym och med 8,7 procent i värde. Importen av energi- och mineralvaror ökade mest mätt i värde medan importen av verkstadsvaror, följt av mineralvaror, ökade mest i volym Störst var den svenska importen från Tyskland, Nederländerna, Norge och Danmark.

Exporten av tjänster ökade med 1,2 procent och importen med 11 procent under 2017. Viktigaste exportmarknaden för tjänster var Norge, Storbritannien och USA. Störst var tjänsteimporten från Storbritannien, USA och Tyskland.

Till rapporten om Sveriges utrikeshandel 2017

Frågor besvaras av:

Camilla Prawitz, 08-690 48 52 och camilla.prawitz@kommers.se

Anna Graneli, 08-690 48 72 och anna.graneli@kommers.se

Petter Stålenheim, 08-690 48 49

Kommerskollegium publicerar frågeunderlag för företag inför brexit29.10.2018 14:32Pressmeddelande