Resia AB

2019 års kryssningstrender

Dela

Att åka på kryssning har blivit något som allt fler svenskar överväger. De senaste åren har intresset för kryssningssemester ökat markant. Miami toppar ständigt topplistan över resmål svenskarna reser till under höst och vinter och det beror främst på att de flesta kryssningsfartyg avgår härifrån. I år syns sex tydliga trender inom kryssningsresandet.

– Vi har under de senaste åren sett en dramatisk ökning av kryssningsresandet och det finns en stor nyfikenhet bland olika åldersgrupper att prova på det här sättet att resa. Att få uppleva flera paradisöar från en och samma balkong är något som lockar och som känns lite nytt. Dessutom är det otroligt prisvärt, något som också är en fördel såklart, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Populärt alternativ till chartern

Kryssningar blir allt mer ett alternativ till den traditionella chartern. Fler får upp ögonen för att man för i stort sett samma peng kan få en lyxig kryssning i Karibien som inkluderar mat med hög standard. Fördelen jämfört med chartern är att man får se många platser på en och samma resa, utan att behöva packa upp en enda gång. Dessutom kan man kryssa året runt, det är bara att välja region efter vilken väderlek man önskar. Under våra sommarmånader är kryssningarna i Medelhavet mycket populära – upptäck pärlor som Rom, Venedig och Barcelona. När det blir kallare här i Europa lockar mer exotiska platser som Karibien, Bahamas, Asien och Söderhavet.

Hur väljer man rätt kryssning?

Det finns ett fartyg för alla, oavsett intresse och tidigare erfarenhet. Mindre fartyg som upptäcker Galapagos, större som kryssar mellan paradisöar i Karibien och medelstora som tar sina besökare på häpnadsväckande naturupplevelser bland Norges fjordar. Att läsa på om de olika rederierna, fartygen och rutterna gör det enklare att hitta en kryssning som passar resenärens önskemål. En del rederier passar bättre när man reser med barn, andra erbjuder högre standard på allt från hytter till mat och det finns andra som jobbat hårt på snygg inredning och lyxiga spa-avdelningar. Har man svårt att hitta rätt i kryssningsdjungeln och vill spara tid kan det vara en bra idé att kontakta en kryssningsspecialist.

Hållbarhet en viktig fråga för unga kryssare


Precis som flyget har kryssningsrederierna blivit ifrågasatta när det kommer till hållbarhet och klimatpåverkan. Något som de allra flesta rederier tagit på stort allvar och nu jobbar stenhårt på. Förändringarna rederierna gör handlar om allt från mindre åtgärder som att ta bort sugrören till större förändringar som hur fartygen körs och hur man bäst minskar sitt matsvinn. Flera av de största rederierna lägger även mycket kraft och pengar på att hjälpa lokalbefolkningen vid katastrofer som till exempel nu senast i Bahamas.

– I takt med att vi ser ett ökat intresse för kryssningar bland yngre svenskar ser vi även att kraven på rederierna ökar. För många i den yngre generationen är det väldigt viktigt med företagets värderingar och hur deras hållbarhetsarbete ser ut. De som kommit längst i den här frågan är också de som kommer vinna den yngre generationens kryssare, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

 

2019 års kryssningstrender:

  • Generationsresor
  • Kryssningar i Medelhavet ökar
  • Ökad efterfrågan bland barnfamiljer
  • Ökat intresse för bröllop och bröllopsresor ombord
  • Dubai och Singapore trendar
  • Hållbarhetsfokus – viktigt med rederiets värderingar och hållbarhetsarbete

*Härifrån utgår de mest populära kryssningarna:

  1. Miami
  2. Fort Lauderdale
  3. San Juan
  4. Dubai
  5. Singapore

*Topplistorna är baserade på försäljning av kryssningar hos Resia Travel Group med avresa 1 november 2019 – 28 februari 2020.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Ansvarar för kommunikationen inom Resia Semester. Kontakta mig för frågor gällande semesterresor för privatpersoner.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Hit reser svenskarna i jul30.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Allt fler svenskar väljer att fly julstressen och firar istället jul tillsammans med nära och kära på en solig strand, ett böljande hav eller en gnistrande alptopp. Med tanke på hur få semesterdagar man behöver offra för en riktigt lång ledighet i år har man alla möjligheter i världen att ta en välförtjänt paus från alla måsten. Långväga resmål ökar stort och julens hetaste storstad koras. Hit reser svenskarna i jul.

Spännande nykomlingar bland svenskarnas vinterfavoriter3.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Augusti är förbi och med den även sommarvärmen. Många svenskar längtar tillbaka till värmen och ser därför till att solsäkra vinterns semester redan nu. Bland vinterns resmål syns ökningar till bland annat Bangkok (+16 %), Sydney (+12 %) och Denpasar (+58 %). Bland charterresmålen är det störst ökningar till spännande resmål utanför topp tio som bland annat Goa (+200 %) och Banjul (+10 %). Även Larnaca ökar i popularitet bland svenskarna (+39 %).

Höstlovets absolut bästa resmål20.8.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Hösten närmar sig och bokningarna till höstlovet är redan i full gång. Höstlovet är ett av få lov där i stort sett alla barn i landet är lediga samtidigt. Därför är konkurrensen stor om resor till sol och äventyr. Precis som under sommaren är Europas storstäder väldigt eftertraktade med stora ökningar till bland annat Rom (+135 %) jämfört med samma period förra året. Efter en sommar där USA backade rejält är de nu tillbaka med såväl Miami som New York högt upp på topplistan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum