Svensk Handel

2019 blev ett tufft år för modehandeln

Dela
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,3 procent i december jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 9,7 procent under månaden.

 – Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Om man bara ser till den fysiska handeln visar den en nedgång på runt 5 till 6 procent för klädhandeln och runt 12 till 13 procent för skor.  

Black Friday och vinterns frånvaro påverkar

 – Mellandagsrean har minskat i betydelse och Black Friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling. Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framför allt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln. Sporthandeln torde ha haft en mycket besvärlig decemberförsäljning av samma anledning.

 – Försäljningen för helåret visar en minskning med 1,8 procent för kläder och 4,2 procent för skor. Mätt på bara den fysiska handeln blir nedgången istället runt 3 procent för klädhandeln och runt 6 procent för skohandeln. Det här är en utveckling som fastighetsägarna till slut måste ta till sig. Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar, anser Mikael Sandström.

Nyckelord

Kontakter

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handels pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.

010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye