2021 höjs pensionerna för de med lägst inkomstpensioner

Pensionsgruppen har enats om att införa ett pensionstillägg för de med lägst inkomstpensioner. Det innebär att Socialdemokraternas vallöfte blir verklighet.

Att höja pensionerna handlar i grund och botten om rättvisa. Pensionshöjningen riktar sig till de som byggt vårt land.

- Pensionerna höjs från 2021. Nu är det klart att ett av Socialdemokraternas viktigaste vallöften och en av de centrala punkterna för oss i samarbetet med Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet blir verklighet, säger Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven.

Höjningen berör personer som har mellan 9 000 och 17 000 kronor i månaden i allmän pension. Som mest blir det en höjning med 600 kronor i månaden för vissa grupper.

- Pensionerna höjs under nästa år för vanliga löntagare som slitit ett helt yrkesliv med låg lön. Redan i år har vi höjt garantipensionen och taket i bostadstillägget vilket förbättrar ekonomin för 675 000 pensionärer. Nu tar vi nästa steg för att se till att de kvinnor och män som byggt vårt land ska kunna se fram emot en bra pension, säger Stefan Löfven.

Presskontakt:

Socialdemokraternas pressjour: 08–7002683

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.