2022 SM Wakeboard fullsize kabel i Fagersta!

SM i wakeboard bakom fullsize kabel arrangerades i fredags, 2022-08-12, i Fagersta av Fagersta Västanfors VSK där våra nya svenska mästare korades.

Den sedan länge väletablerade tävlingsarenan i Fagersta bjöd ännu en gång alla som var på plats på härlig actionpackad wakeboard-åkning. De 26 deltagarna njöt även av både härligt sommarväder och skön stämning och ”häng” på Fagersta Cable Park på sjön Eskiln.

I de båda open klasserna var det egentligen inga stora överraskningar och segrade i damklassen gjorde Melanie Staaf från Västerås före hemmaåkaren Nike Bölja Strandlund med Matilda Söderberg från Tranås Vattensport Club på bronsplats. I herrklassen brukar det alltid bli en härlig fight om topplaceringarna mellan bröderna Randow och så även denna gång. När krutröken lagt sig stod det klart att Albin tog hand om SM-guldet 9 poäng före yngre brodern Hugo med duktige Kevin Jönsson på tredje plats.

Girls klassen vanns av landslagsåkaren Sonja Sjöström tävlandes för Halmstad Wakeboardklubb medan David Eriksson från Västerås vann SM-guldmedaljen i klassen Jr. Men. Även klassen Jr. Ladies vanns av en åkare som representerade Västerås Kabelpark Förening, Linn Knutsgård. Veteran Men, den äldsta klassen i detta mästerskap vanns rättvist av arrangörsföreningens Kristoffer Lillbacka. Stort grattis till samtliga nya svenska mästare och medaljörer!

• Se alla resultat från kvalifikationsomgångarna HÄR
  • Se alla resultat från LCQ HÄR
  • Se alla finalresultat och svenska mästare HÄR

Avslutningsvis vill jag på vägnarna av SVWF styrelse tacka arrangörsföreningen Fagersta Västanfors Vattenskidklubb, överdomare Jimmy Palm och hela domarpanelen för ett väl uträttat arbete i förbindelse med detta mästerskap.

Bilder av Jimmy Palm.