”2030 känner sig alla i Hjulsta trygga, hemma och accepterade”— fredagsporträttet med Kim Norén

Förvaltaren Kim Norén arbetar med att utveckla Hjulsta. Här finns utöver 1200 lägenheter med fina utemiljöer, konst och lekplatser. Hjulsta ligger i Järvaområdet som står i fokus denna vecka under Järvaveckan. Född in i förvaltandet var yrkesbanan självklar. Fritiden ägnas åt träning, mat, läsning och film. Möt Kim i veckans porträtt:

Foto: Erika Norell/ Einar Mattsson

Hur har din yrkeskarriär sett ut hittills?
– Jag har jobbat med fastigheter sedan jag började sommarjobba som tonåring. Då rensade jag rabatter bland annat. Sedan gick jag över till att arbeta som fastighetsskötare, samtidigt som jag utbildade mig till fastighetsförvaltare.

Hur vaknade ditt intresse för just förvaltning?
– Nästan hela min familj jobbar eller har jobbat inom branschen, så det föll naturligt att det var det jag ville göra.

Ordet förvaltare får en att tro att det är en passiv roll. Att vara fastighetsförvaltare är idag att vara en bostadsutvecklare, arkitekt, lokalutvecklare, stadsplanerare och säkerhetskunnig. Borde vi byta titel på ditt yrke?
– Fastighetsförvaltare är för mig en som kan lite om allt och kanske inte har detaljkunskapen. Titeln fastighetsförvaltare innehåller alla delar du beskriver, så jag tycker ändå att förvaltare är ett bra samlingsnamn för det vi gör. Men visst är det en roll som kräver att man är proaktiv och utvecklar.

Vilken av alla dessa saker du gör som förvaltare är roligast?
– Lite klyschigt kanske, ingen dag är den andra lik. Sen gillar jag den sociala aspekten av jobbet. Du måste tycka om människor om du ska tycka att jobbet är roligt. Det handlar så otroligt mycket om olika kontakter.

Vilka är mest utmanande av uppgifterna?
– Att göra de man planerat, eftersom det alltid händer saker som man måste prioritera.

Hur ser en rolig arbetsdag ut för dig?
– En rolig arbetsdag börjar alltid med nyhetsmorgon och en kopp kaffe. Ingen stress. När jag sen kommer till jobbet så vet jag vad som göras under dagen. Det uppstår inga allt för stora störningsmoment som kommer flygandes, utan allt flyter på enligt plan.

Vad är bäst med att jobba på Hjulsta-kontoret?
– Det bästa är alla som jobbar på områdeskontoret. Vi har en bra sammanhållning och är ett skönt gäng tillsammans.

Du är en lugn person. I vilka situationer har du nytta av den egenskapen?
– Jag har nog nytta av det i många situationer, men kanske främst att jag inte stressar upp mig över att saker plötsligt händer. Jag hanterar och prioriterar arbetsuppgifterna efter bästa förmåga.

Du har ett välfungerande samarbete med din närmaste kollega Ylva sedan många år. Vad har du lärt dig av henne?
– Ylva är fantastisk. Hon har lärt mig jättemycket, speciellt gällande hyreslagen om man ska nämna någon specifikt. Hennes långa erfarenhet sipprar igenom på alla områden. Alla borde få chans att jobba med Ylva. Hon är underbar!

Ni som jobbar i Hjulsta har trygghetvandringar tillsammans med polis, organisationer, andra fastighetsägare i Järva och politiker som kommer med. Vad är målet med dessa vandringar? Vad ger de för resultat?
– Målet är att vi ska hitta otrygga utomhusmiljöer och göra dem tryggare. Resultatet är att de boende blir tryggare i vårt område och i Järva. Konkret kan det handla om alltifrån att vi beskär buskar och träd till att vi utökar belysningen.

Om man läser protokollen från era vandringar, så ser man att samhället och vi bostadsbolag gör massa saker; preventiva åtgärder, pågående åtgärder och man känner att samhället verkligen agerar och gör massor. Vilka skulle kunna göra mer och vad skulle man kunna göra för att Järva skulle kunna bli ännu mer attraktivt?
– Många aktörer måste hjälpas åt för att få bukt med gängkriminaliteten som finns närvarande i Järvaområdet. Det räcker inte att vi gör åtgärder – här behöver vi hjälp från våra beslutsfattare, polisen, skolan och många fler. Det tråkiga är att det är ett litet antal personer som förstör för de allra flesta.

Vad hoppas du och tror att barnen i Hjulsta drömmer om för framtiden?
– Jag hoppas att de tror att de har samma förutsättningar som alla andra barn i Sverige och kan bli exakt vad de vill och drömmer om. Att de inte begränsas av det utanförskap många i området känner i dagsläget.

Om jag frågar dig 2030 vad som är det bästa med Hjulsta då. Vad tror du att du kommer att svara?
– Att våra hyresgäster och alla som vistats i Hjulsta känner sig trygga, hemma och accepterade.

Vad har du för idoler/förebilder?
– Pappa och mamma såklart, de har alltid funnits där. Utan dem hade jag inte varit där jag är idag.

Vem är du mest imponerad av bland kollegorna på Einar Mattsson och varför?
– Min kollega Ylva såklart. Så många år i koncernen och säg något hon inte kan? Hon kan allt.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Bolaget är "enkelt” eller hur man ska uttrycka det, här är inget omöjligt. Har du en idé eller tanke så blir du alltid lyssnad på. Är den riktigt bra och genomtänkt får du möjlighet att testa och genomföra den.

Vad har du för intressen på din fritid?
– Jag gillar att träna, gå ut och äta, resa och umgås med vänner.

Vad längtar du mest efter just nu?
– Den stundande semestern ...

Vilken är din senaste läsa bok?
– Jag har precis avslutat ”När kräftorna sjunger”. En fantastisk berättelse om en flicka som växer upp utanför samhället men skaffar sig en egen värld där hon bestämmer. Hon blir anklagad för ett mord och ... ja, läs den. Just nu läser jag "Torsdagsmordsklubben".

Berätta någon få vet om dig.
– Jag kan vifta på öronen.

Tre snabba:

Öl eller champagne? Öl.

Hav eller insjö? Hav.

Netflix eller bio? Netflix

Foto: Erika Norell/ Einar Mattsson

Einar Mattsson: Markanvisning för bostäder och LSS-boende i Bredäng27.6.2022 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Exploateringsnämnden i Stockholms stad har fattat beslut om att ge Einar Mattsson en direktmarkanvisning i del av fastigheterna Sätra 2:1 och Vingårdsmännen 1 om ca 6800 m² ljus BTA. Här ska Einar Mattsson utveckla och bygga ca 75 nya bostadsrätter i ett kvarter. Platsen är fint belägen mot naturmark och det är nära till både kommunikationer och service i Bredängs centrum. Einar Mattsson lägger särskild vikt vid trygghet och hållbarhet vid utformningen av fastigheten.

”Lyssna till dem som inte säger något”— fredagsporträttet med Mikael Dimadis17.6.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En av våra mesta livsnjutare, som aldrig säger nej till ett möte där kaffe och något till ingår, är projektledare Mikael Dimadis. En nyfiken, initiativtagande, positiv och pigg person för alla i hans omgivning. Här får vi ta del av hans resa inom koncernen och hur han rör sig obehindrat mellan samba i Rio och gråvattenprojekt i det familjeägda beståndets fastigheter.

Einar Mattssons klimatmål och färdplan för halverat avtryck i nyproduktion16.6.2022 15:27:23 CEST | Nyheter

Einar Mattssonkoncernen har ett övergripande mål om halverade klimatutsläpp till 2030 En mycket viktig pusselbit i det arbetet är att halvera klimatavtrycket som vår nyproduktion står för. Därför har Einar Mattsson Projekt AB formulerat delmål och en färdplan för att nå ända fram. Projektutvecklingschef Sara Albrecht har varit drivande i arbetet och haft gott stöd av ett flertal medarbetare särskilt projektutvecklare Alexandra Buttazzoni samt VD Peter Svensson och hållbarhetsutvecklingschefen Johanna Wikander.