Trafikverket

205 miljoner till cykelåtgärder tilldelas 26 kommuner

Dela

Nu förbättrar 26 kommuner möjligheterna att cykla lokalt med hjälp av stadsmiljöavtal. Ett av de större stöden går till Nybro kommun för att utveckla cykelnätet i staden, bland annat i miljonprogramsområde.

– Cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare, säger Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket. Foto: Eva Jonsson.
– Cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare, säger Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket. Foto: Eva Jonsson.

– Det är positivt att en liten kommun som Nybro sökt och beviljats ett omfattande stöd. De får 15,5 miljoner kronor och bland annat ska gång- och cykelbanor byggas i Kungshall. Det är Nybros största bostadsområde, byggt kring 60- och 70-talet. Medelåldern i området är relativt ung och med en förhållandevis stor andel nyanlända. Utrymmet till de nya gång- och cykelbanorna tas från yta som idag används för biltrafik, berättar Rami Yones, enhetschef på Trafikverket.

Fyra mil av nya gång- och cykelbanor
De 26 kommuner som beviljas stöd får dela på totalt nära 205 miljoner kronor. 10 av dem har färre än 50 000 invånare. De flesta åtgärderna avser byggnation av nya gång- och cykelbanor, totalt cirka 40 kilometer. Breddning och förbättrad belysning höjer också standarden på befintliga gång- och cykelbanor. Mest stöd får:

• Göteborgs stad – 32 miljoner kronor
• Stockholms stad med Region Stockholm – 21,075 miljoner kronor
• Helsingborgs stad – 20,6 miljoner kronor
• Nybro kommun – 15,5 miljoner kronor
• Haninge kommun med Region Stockholm – 15,375 miljoner kronor

Motprestationer bidrar till större effekt
I denna särskilda cykelutlysning ställdes lägre krav på motprestationer jämfört med en ordinarie ansökan av stadsmiljöavtal. Flera kommuner genomför Mobility Management-kampanjer. Hastighetsanpassning och utformning av gator i staden anpassade för gående, cyklister och kollektivtrafik är andra exempel på motprestationer.

Fler kommuner välkomnas att söka statligt stöd för hållbar stadsutveckling
Cykling är framförallt en kommunal och regional fråga och finansiering av nya cykelåtgärder beslutas främst i de kommunala- och  länsvisa infrastrukturplaneringen. Stadsmiljöavtalen innebär en möjlighet för kommuner och regioner att fåatt finansiera medfinansiering av dessa cykelåtgärder och söks via Trafikverket. Det finns en miljard kronor per år fram till 2029. Sedan starten har var fjärde kommun beviljats stadsmiljöavtal för att utveckla cykel- och kollektivtrafik samt hållbara godstransportlösningar.

Läs mer om tilldelningen och hur kommuner kan söka stadsmiljöavtal

Nyckelord

Kontakter

För mer information

Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket, 010-123 15 50

Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

– Cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare, säger Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket. Foto: Eva Jonsson.
– Cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare, säger Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket. Foto: Eva Jonsson.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum