22 spelare uttagna i U19-damlandslagets EFT-trupp

Här är namnen som ska representera U19-damlandslaget och Sverige i fyrnationsturneringen Euro Floorball Tour (EFT). En redan nu stark trupp på pappret, som har nog med spets för att vinna guld under U19-VM i maj 2022, det menar förbundskapten Camilla Granelid.

Med förra U19-landslagets silvermedaljer färskt hängande runt halsen tar en ny satsning fart mot U19-VM på Nya Zeeland nästa vår. Nästa års VM-trupp har börjat att skissas på från förbundskaptenerna och nu inför EFT-turneringen i Tammerfors den 15-17 oktober är 20 spelare plus 2 målvakter uttagna.

– Nu får vi äntligen se spelarna i skarpt läge mot andra landslag. Tidigare har vi haft haft två läger på Bosön men det är nu som vi får se hur de presterar i riktiga tävlingsmatcher, säger förbundskapten Camilla Granelid som ser stor potential i truppen.

– När jag ser på den här truppen så ser jag Sveriges framtid. Det är spelare som kommer vara givande i SSL om några år och flera kommer ta steget till seniorlandslaget. Årgången 03-04 har en extremt stor bredd i sin spets.

För U19-damlandslaget är målet att ta hem VM-guldet under den historiska turneringen på Nya Zeeland (4-8 maj). Men på vägen dit blir EFT ett av få tillfällen att få en rejäl matchning.

– Resultatet i Tammerfors är viktigt och samtidigt inte superviktigt. Det absolut viktigaste är att vi skapar en bra känsla och att vi känner att vi har hittat rätt saker att jobba med. Men samtidigt så vill vi såklart vinna, säger Camilla Granelid.

Vad specifikt är det ni vill se under EFT?
– Hur en del nya taktiska bitar ser ut i praktiken och sedan vilka femmor och kombinationer som fungerar med varandra.

Sveriges trupp

Eline van Uum, Landvetter IBK
Ella Zetterstedt, RIG Umeå IBF

Fria bilder:
Svensk Innebandy tillhandahåller fria bilder för medier. Besök www.innebandy.se/bildbank och ladda ner bilder där.
Uppge "Foto: Svensk Innebandy" vid användning.

U19-herrarna föll i premiären av Euro Floorball Tour15.10.2021 16:35:25 CEST | Pressmeddelande

Sveriges U19-herrar förlorade den inledande matchen i Euro Floorball Tour. Vid slutsignal stod Finland som segrare med 13-9. För den nytillträdda förbundskaptenen Jonatan Brolin så var det här starten på en ny resa tillsammans med U19-herrarna - och förbundskaptenen ser flera positiva saker från dagens match som laget kan ta med sig framöver. "Där finns det något jättebra att bygga på", säger Jonatan Brolin.