23 spelare kallas till U19-herrlandslagets läger

U19-herrlandslaget kallar 23 spelare till ett läger på Bosön 4-7 februari. Siktet är inställt på U19-VM i tjeckiska Brno i slutet av april. – Vår bestämda målsättning är att åka dit och vinna guld, säger U19-herrlandslagets förbundskapten Markus Puskala.

Oscar Johansson är uttagen i truppen. Foto: Peter Sonanader

Efter en period med inställda landskamper och en uppskjuten samling träffas nu U19-herrlandslaget för ett fyra dagar långt läger, på Bosön i Stockholm 4-7 februari.

20 utespelare och 3 målvakter födda 2002-03 är kallade till lägret, där fokus ligger på att förbereda sig inför det världsmästerskap som planeras 28 april-2 maj i tjeckiska Brno.

– Det känns väldigt positivt att vi kan genomföra ett läger under säkra former. Vi har den senaste tiden haft digitala samlingar med spelare som har fallit väl ut, men det är självklart skönt att faktiskt få träffas och spela innebandy. Det är extremt viktigt inför VM, säger förbundskapten Markus Puskala.

Den stora majoriteten spelare i den uttagna truppen har spelat matcher regelbundet i sina klubblag under säsongen. Därför är det bra form på truppen inför landslagslägret.

– Vi kommer att fortsätta med implementeringen av vår spelidé när vi träffas. Vi har kommit en bra bit på vägen, och ska dessutom arbeta en hel del med special teams. Sist men inte minst blir det även mycket teambuilding, säger Puskala.

U19-herrlandslaget har förlorat två raka VM-finaler, 2017 och 2019, och är därför oerhört inställda på att vinna guld i Tjeckien i maj.

– Vår bestämda målsättning är att åka dit och vinna guld. Det är de premisserna vi jobbar utifrån. Vi vet att vi kommer möta lag som har mer landslagsrutin, men vi har en fördel i att arbeta lite i skymundan inför mästerskapet.

Svenska Innebandyförbundet har inför landslagslägret tagit fram omfattande direktiv hur alla involverade ska agera och arbeta för ett säkert genomförande.

– När vi samlar landslagen är det av största vikt att alla känner sig trygga. Det gäller spelare, ledare och media. Vi har arbetat fram ett gediget åtgärdspaket för att minimera risken för smitta, så det kommer självklart att bli en annorlunda samling, säger Svenska Innebandyförbundets landslagschef Joakim Lindström.

U19-herrlandslagets trupp:

Målvakter