24 timmar utan vatten

I samband med Världsvattendagen fredagen den 22 mars uppmärksammar Tekniska verken i Linköping hur viktigt det är med rent kranvatten. Under ett dygn kommer Anna Lövsén, affärsområdeschef för vatten och avlopp, att tvingas klara sig helt utan kranvatten.

För att kunna spola i toaletten kommer Anna att behöva hämta vatten i en hink från Stångån. Maten får stekas och det blir juice och mjölk att dricka.

- Jag har fått tips om att gurka är bra för att få i sig mycket vätska, men det blir tungt utan kaffe. Även om det kommer att bli lite jobbigt så tror jag att det är nyttigt att få prova på att vara utan vatten en hel dag, för att få ett annat perspektiv på något som jag och många med mig oftast bara tar för givet. Det är viktigt att vi får en ökad förståelse för vattnets betydelse och att vi värnar om det. Vatten är ju faktiskt vårt viktigaste livsmedel, säger Anna Lövsén.

Den 22 mars går det att följa Annas 24 timmar utan vatten på Facebook och Instagram, sök på @tekniskaverken.

Anna Lövsén, affärsområdeschef vatten och avlopp på Tekniska verken i Linköping
anna.lovsen@tekniskaverken.se

Varför Världsvattendagen?
Vatten är ett livsmedel och ofta tas som en självklarhet för oss här i Sverige. Vi dricker rent kranvatten, vi duschar i vattnet och vi badar i våra sjöar och hav. Men hur ser det ut i andra delar av världen? Är vatten lika självklart? Svaret är nej, och därför instiftade FN 1993 en internationell Världsvattendag. Den 22 mars varje år arbetar människor över hela världen för att informera och fokusera lite extra på vikten av att arbeta för en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar.

Inspirationen till Anna Lövséns utmaning kommer från Sörmland Vatten och Avfall, där Kommunikations- och kundservicechef Helen Sylvefjord testade på att klara sig utan kranvatten i 24 timmar på världsvattendagen 2017.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se