240 flaskor av Clos des Goisses 2007 från Philipponnat släpps 2:a mars i Systembolagets webbportal

Den 2:a mars lanseras den legendariska champagnen Clos des Goisses 2007 från Philipponnat i mycket begränsad upplaga. Vinet har bland annat blivit hyllat i Decanter, då med hela 95 poäng och anses ha en magnifik lagringspotential.

Doft:

Stor, rik doft av mogna fruktträdgårdar, bär, aromatiska kryddor, rostade fat, kaffe, brioche, nougat, vanilj och mineral.

Smak:

Mycket komplex champagne med elegant mousse och smak av mogen päron, gula och röda äpplen, röda bär, aprikos, grapefrukt, ingefära och mynta samt inslag av mineraler, rostat kaffe och rostade fat. Eftersmaken är intensiv, lång och rik, med årgångens typiska mineralitet och aromer av flinta.

Passar till:

Ett komplext vin som passar till vilt, löjrom, smakrika fiskrätter, gärna med tryffel, och till ank- eller gåslever. Dekantering rekommenderas.

Vinifiering

Vinet jäser först till ett vanligt basvin (73% av vinet jäser på ekfat som adderar komplexitet och djup till vinet). Ingen malolaktisk jäsning för att behålla vinets klingande syra som motpol till vinets kraftiga karaktär. Lång lagring, ca 8 år på jästfällningen innan degorgering och omkorkning i mars 2016. Låg dosage: 4,5 gr/L.

Om den legendariska vingården Clos des Goisses

Clos des Goisses är legendarisk av många anledningar: Det är den första ”clos” och den första terroiren vars viner vinifierades och blendades separat, och är genast igenkännbar för sin extremt branta sluttning.

Dess muromgärdade vingård på 5,5 hektar är inte bara den äldsta i Champagne men även den brantaste med sina 45⁰. I den lokala dialekten ”Gois” betyder en mycket brant sluttning. Denna exceptionella kalkrika terroir har dessutom en perfekt exponering som vetter mot söder och anses vara Mareuil-sur-Aÿs bästa sluttning. Vinerna från Clos des Goisses rankas bland Champagne’s bästa och mest beundrade.

Om årgången 2007

2007 är en exceptionell årgång kännetecknad av en tidig skörd tack vare en särskilt mild vinter och varm vår. Skörden startade under sen augusti med soligt sommarvädret, vilket gav generösa högkvalitativa druvklasar. Årgången 2007 är erkänd för sin magnifika lagringspotential.

Om producenten

Familjen Philipponnat har bott i Champagneregionen i många hundra år, men man räknar 1522 som ett märkesår. Det var då som Aprile Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Familjevapnet är från 1697. Det pryder alla buteljer från Philipponnat. Den politiska och ekonomiska utvecklingen under 1800-talet öppnade en större marknad för champagne. Philipponnat började därför själva tillverka champagne, istället för att sälja druvorna till andra. År 1910 flyttade man till det gamla slottet i Mareuil-sur-Aÿ, i hjärtat av Champagne. Totalt äger man 27 hektar vingårdar, inklusive Clos des Goisses (se separat). Philipponnat är inte den största champagneproducenten med sina 700 000 buteljer, men däremot en av de mest kvalitetsmedvetna. Alla champagner från Philipponnat har omkorkningsdatum på baksidesetiketten. Huset drivs idag av Charles Philipponnat.

Några av hyllningar för Clos des Goisses 2007

• Andreas Larsson, Best Sommelier of the World 2007 provar Clos des Goisses 2007: https://www.youtube.com/watch?v=BMbDxeWcctI
  • Decanter Oct 14, 2016 (John Stimpfig) – 95 points “extremely impressive and age-worthy Clos des Goisses 2007”

Fakta om vinet

Ursprung: Frankrike, Champagne| Producent: Champagne Philipponnat| Druvor: Pinot Noir 65%, Chardonnay 35% | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2007 | Art.nr: 90356-01 | Pris: 1399 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv webblansering hos Systembolaget, endast 240 flaskor.

Lanseringsdag: 2018-03-02

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00:00 CETNyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.