25 procent av kommunerna pyntar utan fjädrar

Fjädrarna i påskriset har blivit en het fråga inför påsk och nu visar Djurens Rätts kartläggning att så mycket som 25 procent av de svenska kommunerna pyntar fjäderfritt.

Fjädrar från fåglar, Foto: Natalia van D/Shutterstock

Påskfjädrar ser syntetiska ut i sina grälla färger men vad som nu börjar bli känt är det faktum att de allra flesta påskfjädrar som säljs på den svenska marknaden kommer från kalkonindustrin i USA. Fåglarna lever under svåra förhållanden i köttindustrin i USA, sen är det inte ovanligt att fjädrarna skickas vidare till Kina för att färgas.

– Responsen från både kommuner och privatpersoner har varit jättestor i år och det märks att det finns en ökad medvetenhet i frågan. Fågelfjädrar är inget en kommun i framkant bör använda när det finns så mycket annat att pynta med, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

För den som söker tips på hur det går att pynta djurvänligt har Djurens Rätt tips på färgglada trådbollar och hemmagjorda tygfjädrar på sin hemsida.

Se hela listan över kommuner här!

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.