26 nya miljonärer i Karlstad när rekordpott på 207 miljoner delades ut

12,9 miljoner kronor blev de högsta enskilda vinsterna när rekordvinstpotten på 207 miljoner kronor delades ut på Postkodlotteriets Grannyra i Karlstad idag. Totalt blev 26 personer miljonärer efter dagens utdelning.

Det blev 26 nya miljonärer när Grannyran landade i Karlstad

Tidigare i veckan avslöjades det att postnumret 655 91 i Karlstad hade vunnit i Grannyran. Det hade varit en nervös väntan för de 176 lottköparna på postnumret som idag samlades på Stora torget för att ta emot sina checkar och få reda på hur mycket de hade vunnit. Många anhöriga, grannar och vänner hade kommit dit för att fira vinnarna.

När programledaren Rickard Sjöberg avslöjade att den vinnande postkoden var NO jublades det högt i publiken. Området med den postkoden heter Grava-Rud och på koden visade det sig bo 22 lottköpare som fick dela på den största delen av pengarna, 138 miljoner kronor. Rickard Sjöberg fick dela ut guldkuvert på löpande band till vinnarna som blev mångmiljonärer. På vinnarnas önskelistor fanns framför allt resor och husrenoveringar. Men också önskan att få dela med sig av pengarna till familj och släkt, att kunna gå ner i arbetstid och spendera mer tid med familjen.

Dagens största vinst gick till Annika Björkman, 64, som med sina fyra lotter vann 12 919 374 kronor. Annika jobbar som biomedicinsk analytiker på sjukhuset i Karlstad. Hon hade med sig tre av sina barnbarn upp på scenen. Hon var jublande glad när hon fick ta emot guldkuvertet.

– Det är perfekt, utbrast hon när hon fick se checken. Nu ska vi resa med alla barn och barnbarn och ha kul ihop.

Hockeyprofilen Pia Sterner, 64, fick ta emot en nästan lika stor check. Med tre lotter blev vinsten 12 570 201 kronor. På scenen beskrev hon en uppväxt som varit tuff ekonomiskt och hur hon alltid har gjort vad hon har kunnat för att hjälpa andra. Att vinstpengarna kommer att komma flera till del var tydligt. På frågan hur hon skulle fira vinsten var svaret självklart:

– Med en korv på Sibylla! Varpå maken Ulf Sterner brast ut i sång ”det ska va gott att leva annars kan det kvitta”.

Om Grannyran

Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker några gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla 176 lottköpare i postnumret fick dela på en tredjedel av potten, 69 miljoner kronor. 22 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på den resterande potten, 138 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 18 januari kl. 19.30.

Det blev 26 nya miljonärer när Grannyran landade i Karlstad

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Falska vinnar-SMS sprids7.9.2018 13:00Pressmeddelande

De senaste dagarna har falska SMS skickats ut till ett antal personer med information om att de har vunnit i Postkodlotteriet. Den som klickar på den bifogade länken riskerar att ladda ner skadlig kod som kan orsaka bland annat virus. SMS:en har skickats från olika utlandsregistrerade telefonnummer. - Vi ser mycket allvarligt på det inträffade. Bedrägerier av denna sort är dessvärre inte ovanliga, och vi beklagar att det nu drabbar både kunder och allmänhet i Postkodlotteriets namn, säger Anders Årbrandt, vd på Novamedia Sverige som driver Postkodlotteriet. En polisanmälan om de falska SMS:en har gjorts. Den som är kund i Postkodlotteriet och vill se om hen har vunnit gör detta tryggt och säkert på Postkodlotteriets hemsida. Under ”Mina sidor” finns en flik som heter ”Rätta lott” som ger besked om eventuella vinster. Länk till ”Mina sidor”: https://www.postkodlotteriet.se/mina-sidor Den som har fått ett SMS, men inte har tillgång till internet, kan kontakta Postkodlotteriets kundservic