264 miljoner euro till Arlabönderna

På Arlas representantskapsmöte röstade ledamöterna på onsdagen ja till styrelsens förslag om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder. Det betyder att 264 miljoner euro går till Arlas ägare, mjölkbönderna, som efterlikvid, ränta och individuell konsolidering.

Heléne Gunnarsson, vice ordförande Arla Foods

Tack vare kooperativets starka finanser föreslog Arlas styrelse en efterlikvid på 1,75 eurocent (cirka 17,6 svenska öre) per kilo mjölk som varje gård levererat under 2020.

Representantskapet röstade för att följa styrelsens förslag, istället för den normala efterlikviden på 1 eurocent. Totalt betyder det att 264 miljoner euro går till Arlas ägare, mjölkbönderna, i form av efterlikvid, ränta och individuell konsolidering.

"Jag är väldigt glad att representantskapet har ställt sig bakom styrelsens förslag om en efterlikvid på 1,75 eurocent till ägarna. Den här efterlikviden visar styrkan i vårt kooperativ och det företag som vi äger tillsammans." säger Jan Toft Nørgaard, ordförande för Arlas styrelse.

"Det är ett styrkebesked från Arla att vi tagit beslut om en efterlikvid på 17,6 svenska öre per kilo mjölk som varje gård levererat under 2020." säger Heléne Gunnarsson viceordförande i Arla och mjölkbonde i Halland.

Representantskapet beslutade också att resten av årsresultatet konsolideras kollektivt i företaget, för framtida investeringar.

Två andra förslag om en högre efterlikvid (på 2,0 respektive 2,3 eurocent per kilo mjölk) lades också fram av medlemmar på mötet, med hänvisning till kooperativets starka finansiella resultat 2020. Representantskapet beslutade efter omröstning att följa styrelsens förslag.

Den extra stora efterlikviden på 1,75 eurocent per kilo mjölk som gårdarna levererat under 2020 kommer att betalas ut till Arlabönderna på deras årsavräkning, den 5 mars 2021.

Läs mer om Arlas årsresultat 2020 här: https://via.tt.se/pressmeddelande/arla-bokslut-2020---okad-konsumtion-i-hemmet-bakom-tillvaxt-for-arlas-varumarken-under-pandemin?publisherId=3235978&releaseId=3292836

Heléne Gunnarsson, vice ordförande Arla Foods
Jan Toft Nørgaard, ordförande Arla Foods

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.