28 mars blir Göteborg en miljonregion

28 mars händer det. Någon gång på kvällen. Göteborgsregionens miljonte invånare föds – eller flyttar in. Göteborg går från att vara en liten storstad till kärnan i en miljonregion.

I analytikern Peter Wardas kalkylblad på Business Region Göteborg blir Göteborg en miljonregion på kvällen 28 mars. I varje fall statistiskt sett.

- Det är klart att det finns en viss osäkerhet i den kalkylen, nyfödda har rätt att påverka sin egen tidtabell, men det sker någon gång de närmaste veckorna, säger Peter Warda.

- Göteborgsregionen har växt med 150 000 invånare sedan år 2000. Det är ett helt Linköping, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.

En miljon invånare har ett starkt symbolvärde i marknadsföringen av Göteborg som en attraktiv region för investeringar, etableringar och innovationssamarbeten.

Men en kraftig befolkningsökning ställer också Göteborgsregionen inför stora utmaningar.

I ett stort reportage tar Business Region Göteborg oss med på en resa, från när Olof Palme klipper bandet på den nya Älvsborgsbron till en miljonregion med ambitioner att konkurrera med Europas största regioner.

Experter på infrastruktur, handel, innovationsutveckling, arbetsmarknad och internationellt investeringsklimat diskuterar betydelsen av att Göteborg blir en miljonregion.

Läs reportaget på www.businessregiongoteborg.se

För mer information om siffrorna bakom miljonregionen och effekterna av tillväxten går det bra att kontakta Henrik Einarsson; henrik.einarsson@businesregion.se 031-367 61 27

Göteborgsregionen utgörs av kommunerna Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda. Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Pressinbjudan: Har konjunkturen nått toppen i Göteborg?7.12.2017 10:16Pressinbjudan

Har högkonjunkturen nått toppen, eller blir det ännu hetare 2018? Hur kan oron på bostadsmarknaden påverka näringslivet? Hur utvecklas arbetslösheten? Dessa och många andra frågor om Göteborgsregionens ekonomiska läge besvaras vid Business Region Göteborgs konjunkturseminarium 8 december. Media är välkomna att följa seminariet och ställa frågor till Henrik Einarsson, etableringschef, och Peter Warda, analytiker vid Business Region Göteborg.