2E Group förvärvar Minnesota Communication AB

2E Group, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, förvärvar Minnesota Communication AB. Minnesota kommer att ingå i Affärsområde Event och blir ett systerbolag till Hansen. Affärsområdet blir därmed den största aktören inom eventbranschen i Norden.

Från vänster: Andy Pimmeshofer, Pelle Mattisson, Jonas Cavallin, Christoffer Ramfors

Minnesota Communication grundades som en eventbyrå för 15 år sedan och bedriver idag verksamhet inom Brand Engagement. Minnesotas affärsidé är att skapa delaktighet och engagemang genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Bolaget har genom åren genomfört ett stort antal uppdrag – allt från integrerade kampanjer till aktiveringar, galor och kickoffer – för kunder som Atea, ATG, Fastighetsbyrån, Försvarsmakten, HP, KTH, SEB och Skandia. Minnesota Communication AB omsatte 2016 ca 75 miljoner kronor med ett rörelseresultat (EBIT) på ca 4 miljoner kronor. Bolaget har 27 medarbetare och samtliga utgår från kontoret i centrala Stockholm.

- Minnesota har framgångsrikt tagit en spännande position inom eventbranschen med sitt fokus på Brand Engagement. När de nu kan agera inom vår upplevelsekoncern kommer vi tillsammans att kunna få full utväxling på bredden av kompetenser, geografisk spridning i Norden och etablerade kundrelationer. Genom detta förvärv tar vi nästa steg i vår expansionsplan, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef 2E Group.

- Minnesotas styrka är att ta tillvara engagemanget hos både medarbetare och kunder, såväl fysiskt som digitalt. För oss kommer det att passa perfekt att ingå i en upplevelsekoncern. Att skapa starka upplevelser är en central del i att förstärka budskap och engagera målgrupper, säger Andy Pimmeshofer, VD Minnesota Communication AB.

Tillträdet sker den 1 februari 2017.

Läs mer på www.2egroup.sewww.minnesota.se

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år.

Inom affärsområde Event utvecklar och genomför Hansen event för företag med hela världen som arbetsfält – se www.hansen.se.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert samtidigt som man skapar specialbeställd underhållning och förmedlar artister till företagskunder. 2Entertain driver också fem teaterarenor – se www.2entertain.com.

Inom affärsområde Venues drivs fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas krogshower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor företagsevent.

Koncernens hela utbud av show, musikal, teater och konsert säljs på den egna biljettbokningssajten Showtic.se – se www.showtic.se.

2E Group har kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö och är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

Nu avslöjas de välkända ansiktena i ensemblen för Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats”22.5.2018 13:20Pressmeddelande

Den 20 september har Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats” premiär på Cirkus i Stockholm. Vi kan nu avslöja vilka sju personer som kommer att skapa magi tillsammans med Peter i ”cirkusmanegen” i höst. Peter har själv valt ut sin drömcast som kommer att komplettera honom i denna popteater. Det är en mångfacetterad ensemble med sju färgstarka artister där alla har något unikt att tillföra showen. Låt oss presentera Marianne Mörck, Jens Hultén, Elin König Andersson, Gunilla Backman, Frida Öhrn, Karl Noremo och Daniel Mauricio.

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.