2E Group förvärvar Minnesota Communication AB

2E Group, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, förvärvar Minnesota Communication AB. Minnesota kommer att ingå i Affärsområde Event och blir ett systerbolag till Hansen. Affärsområdet blir därmed den största aktören inom eventbranschen i Norden.

Från vänster: Andy Pimmeshofer, Pelle Mattisson, Jonas Cavallin, Christoffer Ramfors

Minnesota Communication grundades som en eventbyrå för 15 år sedan och bedriver idag verksamhet inom Brand Engagement. Minnesotas affärsidé är att skapa delaktighet och engagemang genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Bolaget har genom åren genomfört ett stort antal uppdrag – allt från integrerade kampanjer till aktiveringar, galor och kickoffer – för kunder som Atea, ATG, Fastighetsbyrån, Försvarsmakten, HP, KTH, SEB och Skandia. Minnesota Communication AB omsatte 2016 ca 75 miljoner kronor med ett rörelseresultat (EBIT) på ca 4 miljoner kronor. Bolaget har 27 medarbetare och samtliga utgår från kontoret i centrala Stockholm.

- Minnesota har framgångsrikt tagit en spännande position inom eventbranschen med sitt fokus på Brand Engagement. När de nu kan agera inom vår upplevelsekoncern kommer vi tillsammans att kunna få full utväxling på bredden av kompetenser, geografisk spridning i Norden och etablerade kundrelationer. Genom detta förvärv tar vi nästa steg i vår expansionsplan, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef 2E Group.

- Minnesotas styrka är att ta tillvara engagemanget hos både medarbetare och kunder, såväl fysiskt som digitalt. För oss kommer det att passa perfekt att ingå i en upplevelsekoncern. Att skapa starka upplevelser är en central del i att förstärka budskap och engagera målgrupper, säger Andy Pimmeshofer, VD Minnesota Communication AB.

Tillträdet sker den 1 februari 2017.

Läs mer på www.2egroup.sewww.minnesota.se

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år.

Inom affärsområde Event utvecklar och genomför Hansen event för företag med hela världen som arbetsfält – se www.hansen.se.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert samtidigt som man skapar specialbeställd underhållning och förmedlar artister till företagskunder. 2Entertain driver också fem teaterarenor – se www.2entertain.com.

Inom affärsområde Venues drivs fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas krogshower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor företagsevent.

Koncernens hela utbud av show, musikal, teater och konsert säljs på den egna biljettbokningssajten Showtic.se – se www.showtic.se.

2E Group har kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö och är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.