3-års säkerhetsdata för apremilast inom psoriasis och psoriasisartrit presenterad på EADV i Wien.

29.9.2016 09:55 | Business Wire

Celgene International Sàrl, ett helägt dotterbolag till Celgene Corporation (NASDAQ: CELG), annonserade idag att man presenterat långtidssäkerhetsdata från pågående kliniska prövningar av apremilast, företagets orala, selektiva fosfodiesteras 4-hämmare (PDE4) på European Academy of Dermatology and Venereologys (EADV) årliga kongress i Wien, Österrike.

Analyser av samlad säkerhetsdata för 156 veckor (3 år) från ESTEEM 1 och 2 samt PALACE 1–3-prövningarna presenterades. Denna inkluderade patienter med måttlig till svår plackpsoriasis (ESTEEM) och aktiv psoriasisartrit (PALACE) som behandlades med apremilast 30 mg två gånger per dag. Patienter med psoriasisartrit behandlades med enbart apremilast eller mottog samtidig läkemedelsbehandling med sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARDer), inklusive metotrexat.

Volker Koscielny MD, chef för medicinska frågor på Celgene i Europa, berättar: ”Psoriasis är ett komplext och mångfacetterat kroniskt tillstånd vars behandling innebär många utmaningar. Många patienter utvecklar dessutom psoriasisartrit. De fysiska symptomen och sjukdomens konsekvenser sträcker sig bortom huden och därför måste man väga in många faktorer när man utvärderar behandlingsmetoder, däribland patienters individuella behov. Eftersom över 100 000 patienter världen över redan har behandlats med OTEZLA® sedan det godkändes3, är det viktigt att uppmärksamma effektivitets- och säkerhetsprofilen för OTEZLA® i denna kombinerade analys av treårsdata för psoriasis och psoriasisartrit.”

2 242 patienter ingick i den samlade säkerhetsanalysen fram till vecka 16 (placebo n=913, APR30 n=1 329), och 1 905 patienter (3 527,5 patientår) fick apremilast under APR-exponeringsperioden fram till vecka 156.1

I båda prövningsprogrammen var de vanligaste biverkningarna (≥ 5 procent av patienterna) fram till vecka 16 bland patienter som behandlades med apremilast diarré, illamående, huvudvärk, infektion i de övre luftvägarna och nasofaryngit. De flesta fallen av diarré/illamående var av ringa till måttlig svårighetsgrad, uppstod under de 2 första veckorna av behandlingen med apremilast och upphörde inom en månad.1

Den exponeringsjusterade incidensen (händelser/100 patientår) för biverkningar, allvarliga biverkningar och avbruten behandling på grund av biverkningar ökade inte vid ökad kumulativ exponering under apremilast-exponeringsperioden (0 till ≤ 156 veckor, 3 527,5 patientår). Detta bekräftades genom en uppskattning av incidensen för exponering på årsbasis.1

Incidensen (händelser/100 patientår) för allvarliga kardiovaskulära biverkningar (MACE), maligniteter och allvarliga infektioner för patienter som behandlades med apremilast var jämförbara med placebo upp till 16 veckor och var fortsatt låg vid långvarig exponering. Inga allvarliga opportunistiska infektioner eller effekter med klinisk betydelse för laboratoriemätningarna har rapporterats in.1

Depression och självmordsbenägenhet ökade inte vid ökad kumulativ långsiktig exponering för apremilast. De flesta patienter som tog apremilast bibehöll en kroppsvikt inom 5 % från utgångsvärdet. Av dessa upplevde 21,1 procent > 5 procent viktminskning under den 156 veckor långa exponeringen för apremilast. Andelen avbrutna behandlingar på grund av viktminskning var låg.4

Därutöver genomfördes en retrospektiv studie av resultaten från ESTEEM 1 och 2-prövningarna för att utforska alternativa verktyg för att mäta hur svår psoriasis en patient har. Förbättring i PASI-värde (Psoriasis Area and Severity Index) är idag det vanligaste sättet att bedöma svårighetsgraden såväl inom klinisk utveckling som i praktiken, men de begränsningar denna metod innebär – däribland det komplicerade poängsystemet och okänsligheten för förändringar – lämnar rum för förbättring av bedömningen av psoriasispatienter.2

Kombinationen av Physician's Global Assessment (PGA) och Body Surface Area (BSA) – PGAxBSA – är ett enkelt verktyg för bedömning som har visat sig mäta kliniskt signifikanta svar hos psoriasispatienterna i ESTEEM-prövningarna, inklusive minimal sjukdomsaktivitet, och som är känsligt för förändringar i sjukdomens svårighetsgrad.2

-------SLUT-------

Om apremilast

Apremilast är en oral fosfodiesteras 4-hämmare (PDE4) specifikt för cyklisk AMP (cAMP). Att hämma PDE4 resulterar i förhöjda intracellulära cAMP-nivåer, vilket tros indirekt reglera produktionen av inflammatoriska mediatorer.5

Om ESTEEM-programmet 6

ESTEEM 1 och 2 är två stora pivotala, randomiserade, placebokontrollerade fas III-studier som utvärderar apremilast för patienter som haft diagnosen måttlig till svår plackpsoriasis i minst 12 månader innan undersökningen och som även kvalificerar för fototerapi och/eller systemisk behandling. Cirka 1 250 patienter randomiserades 2:1 för behandling antingen med apremilast 30 mg två gånger per dag eller med placebo i 16 veckor efter en fem dagars titreringsperiod. Därefter följde en underhållsfas från vecka 16–32 då placebopatienter gick över till att behandlas med apremilast 30 mg två gånger per dag till slutet av vecka 32. Prövningen bestod även av en randomiserad indragningsfas för de som svarat på behandlingen från vecka 32 till vecka 52 baserad på den inledande apremilast-randomiseringen och Psoriasis Area and Severity Index (PASI)-svar. Cirka 30 procent av alla patienter hade tidigare fått fototerapi och 54 procent hade tidigare fått konventionell systemisk och/eller biologisk terapi.

Om PALACE-programmet 6

PALACE 1, 2 och 3 är tre pivotala, fas III, multicenter, dubbelblinda, placebokontrollerade parallellgruppsstudier med två aktiva behandlingsgrupper. I dessa studier randomiserades runt 1 500 patienter 1:1:1 för behandling med apremilast 20 mg två gånger per dag, apremilast 30 mg två gånger per dag eller placebo med identiskt utseende i 16 veckor. I vecka 16 randomiserades några patienter som behandlats med placebo in i en av de två apremilastgrupperna, medan resten fortsatte med placebo till slutet av vecka 24. Efter vecka 24 påbörjade patienterna en efterföljande långsiktig, oblindad, aktiv behandling. PALACE 1, 2 och 3-studierna omfattade ett vitt spektra patienter med aktiv psoriasisartrit som tidigare behandlats med orala sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARDer), och/eller biofarmaceutiskt läkemedel, inklusive ett antal patienter där behandling med TNF-hämmare (tumour necrosis factor) har misslyckats. I utgångsläget mottog 64,2 procent av patienterna som fick apremilast i PALACE 1, 2 och 3 samtidig behandling med DMARDer, inklusive metotrexat.

Sammantaget är PALACE-programmet det största psoriasisartrit-programmet hittills avsett för regulatorisk ansökan.

ÖVRIG VIKTIG SÄKERHETSINFORMATION baserad på EU-märkningen

Terapeutiska indikationer

Otezla® är godkänt för behandling av måttlig till svår kronisk plackpsoriasis på vuxna patienter som inte svarat på, har en kontraindikation eller är intoleranta mot andra systemiska behandlingar, inklusive cyklosporin, metotrexat eller psoralen och UVA-ljus (PUVA).

Otezla®, enskilt eller kombinerat med DMARDs, är även motiverat vid behandling av aktiv psoriasisartrit hos vuxna patienter som inte svarat tillräckligt eller varit intoleranta mot en tidigare DMARD-behandling.

Kontraindikationer

Otezla® (apremilast) är kontraindicerat hos patienter med känd överkänslighet mot aktiva substanser eller mot några av hjälpämnena i sammansättningen.

Otezla® är kontraindicerat under graviditeten.

Varningar och försiktighetsåtgärder

Patienter med något av följande sällsynta ärftliga tillstånd ska inte ta detta läkemedel: galaktosintolerans, total laktasbrist eller glukos-galaktos malabsorption.

De kliniska studierna av apremilast har inte utvärderat dess säkerhet för psoriasisartrit- eller psoriasispatienter med måttlig eller svår njurinsufficiens. För patienter med svår njurinsufficiens bör dosen minskas till 30 mg en gång per dag.

Viktminskning: Den genomsnittliga viktminskning som observerades för patienter som behandlades med apremilast i upp till 52 veckor var 1,99 kg. För totalt 14,3 % av patienterna som fick apremilast observerades en viktminskning mellan 5 och 10 %, medan en viktminskning större än 10 % observerades för 5,7 % av patienterna som fick apremilast. Ingen av patienterna led några tydliga kliniska konsekvenser som ett resultat av viktminskningen. Totalt 0,1 % av patienterna som behandlades med apremilast avbröt behandlingen på grund av biverkningen viktökning. Kroppsvikten hos patienter som är underviktiga vid behandlingsstart bör övervakas regelbundet. Vid oförklarlig och kliniskt signifikant viktminskning bör dessa patienter undersökas av en legitimerad läkare och avbruten behandling bör övervägas.

Graviditet: Innan behandlingsstart bör graviditet uteslutas. Kvinnor i barnafödande ålder bör använda sig av ett effektivt preventivmedel för att förhindra graviditet under behandlingen.

Sammanfattning av säkerhetsprofilen

De vanligaste inrapporterade biverkningarna i kliniska fas III-studier var mag- och tarmsjukdomar, däribland diarré (15,7 %) och illamående (13,9 %). Dessa biverkningar var i huvudsak av ringa till måttlig svårighet, 0,3 % av diarrén och 0,3 % av illamåendet rapporterades vara av allvarlig svårighetsgrad. Dessa biverkningar uppstod oftast under de första två veckorna av behandlingen och upphörde normalt sett inom 4 veckor. Andra vanliga inrapporterade biverkningar inkluderar infektion i de övre luftvägarna (8,4 %), huvudvärk (7,9 %) och spänningshuvudvärk (7,2 %). Överlag ansågs de flesta biverkningarna vara av ringa eller måttlig svårighet.

De vanligaste biverkningarna som ledde till avbruten behandling under de första 16 veckorna var diarré (1,7 %) och illamående (1,5 %). Incidensen för allvarliga biverkningar var låg och tydde inte på att något särskilt organsystem var inblandat. Allergiska reaktioner var ovanliga i de kliniska studierna av apremilast.

Under den placebokontrollerade delen av den kliniska prövningen i fas III om psoriasis rapporterade 1,2 % (14/1184) av patienterna som behandlades med apremilast depression, jämfört med 0,5 % (2/418) av de som behandlades med placebo. Inget av de inrapporterade fallen av depression var allvarliga eller ledde till att studien avbröts.

Särskilda användarkategorier

Inga generella skillnader kunde observeras i säkerhetsprofilen för äldre patienter ≥ 65 år och yngre vuxna patienter < 65 år i de kliniska studierna.

Apremilasts säkerhet har inte utvärderats på psoriasisartrit- eller psoriasispatienter med leverinsufficiens.

Dess säkerhet och effektiviteten för barn i åldrarna 0 till 17 år har inte fastställts. Det finns ingen tillgänglig data.

Klicka här för fullständig ordinationsinformation (EU-MÄRKNING)

OM PSORIASIS OCH PSORIASISARTRIT

Runt 14 miljoner människor i Europa lider av psoriasis. Det är en kronisk och systemisk inflammatorisk hudsjukdom som är immunmedierad, vilket innebär att den orsakas av en immunreaktion i kroppen.7

Psoriasislesioner uppstår ofta i områdena kring leder såsom armbågar och knän, men de kan även uppstå i hårbotten.7 Upp till 50 % av de som lider av psoriasis och 90 % av de som lider av psoriasisartrit har även nagelpsoriasis.8,9 Upp till 84 % av de som lider av psoriasis upplever klåda och över en tredjedel av patienterna rankar faktiskt klådan som den viktigaste faktorn av sjukdomen.10,11

75 % av de som lever med psoriasis anser att det har en negativ inverkan på deras livskvalitet och 83 % av patienterna med psoriasis försöker aktivt dölja de synliga tecknen på sjukdomen.12,13

Runt en tredjedel av de som lever med psoriasis riskerar att utveckla psoriasisartrit, vilket påverkar kroppen på andra sätt än psoriasis och ofta orsakar smärta, svullnad och ömhet, i synnerhet runt lederna. Det finns ett tydligt samband mellan de två sjukdomarna och utan behandling kan psoriasisartrit kraftigt försämra patientens rörlighet och fysiska funktionsförmåga.14

Två tydliga fysiska symptom på psoriasisartrit är daktylit (uppsvällda fingrar, ofta kallat ”korvfingrar”) och entesit (inflammation i områden där senor och ligament är fästa i benen). En väsentlig andel, 41 %, av de som lever med psoriasisartrit lider av daktylit i fingrar och tår, medan 71 % av patienterna lider av entesit.15 Människor med psoriasisartrit lider ofta av hudsymptom i upp till 10 år innan de börjar känna av ledsymptom.16

Att diagnosticera psoriasisartrit kan vara svårt eftersom symptomen ofta liknar symptomen för andra sorters inflammatorisk artrit, såsom reumatoid artrit (RA) och gikt. Det förväxlas även ofta med osteoartrit (OA), den vanligaste formen av artrit.17

OM CELGENE

Celgene International Sàrl, beläget i Boudry, i kantonen Neuchâtel, Schweiz, är ett helägt dotterbolag och internationellt huvudkontor för Celgene Corporation. Celgene Corporation, med huvudkontor i Summit, New Jersey, är ett forskande globalt läkemedelsföretag, huvudsakligen verksamt inom utveckling och kommersialisering av innovativa terapier för behandling av cancer och inflammatoriska sjukdomar genom gen- och proteinreglering. Mer information finns på företagets webbplats www.celgene.com. Följ Celgene på sociala medier: @Celgene,Pinterest, LinkedIn, FaceBook och YouTube.

FRAMÅTBLICKANDE PÅSTÅENDEN

Denna pressrelease innehåller s.k. forward-looking statements (framåtblickande påståenden). Denna typ av påståenden signaleras med hjälp av ord som ”förvänta sig”, ”förutse”, ”tro”, ”avse”, ”uppskatta”, ”planera”, ”ska”, ”framtidsutsikter” osv. Framåtblickande påståenden är baserade på ledningens nuvarande planer, uppskattningar, antaganden och planering och gäller endast från det datum de framställts. Vi förpliktigar oss inte att uppdatera framåtblickande påståenden om ny information kommer till vår kännedom eller vid framtida händelser, annat än i den mån lagen kräver detta. Framåtblickande påståenden är förknippat med inneboende risker och osäkerheter som ofta är svåra att förutsäga och ligger utom vår kontroll. Faktiska resultat och utfall kan skilja sig påtagligt från de som antyds i framåtblickande påståenden. Detta beror på en mängd faktorer och många av dessa diskuteras mer ingående i formulär 10-K i den detaljerade årsredovisningen och andra rapporter registrerade hos Securities and Exchange Commission.

Referenser

1 Crowley, J. et al. Long-term Safety in Psoriasis and Psoriatic Arthritis Patients Treated With Apremilast: Pooled Analysis for ≥156 Weeks in the ESTEEM and PALACE 1-3 Phase 3 Trials (sammanfattning)

2 Gottlieb, A. et al. Assessing Clinical Response and Minimal Disease Activity With the Physician Global Assessment and Body Surface Area Composite Tool: an Analysis of Apremilast Phase 3 ESTEEM Data (sammanfattning).

3 Celgene. Opublicerad dokumentation. 2016

4Crowley, J. et al. Long-term Safety in Psoriasis and Psoriatic Arthritis Patients Treated With Apremilast: Pooled Analysis for ≥156 Weeks in the ESTEEM and PALACE 1-3 Phase 3 Trials (affisch)

5 PH Schafer et al. Apremilast, a cAMP phosphodiesterase-4 inhibitor, demonstrates anti-inflammatory activity in vitro and in a model of psoriasis. British Journal of Pharmacology (2010), 159, 842–855.

6 Produktresumé apremilast, januari 2015

7 Augustin, M och European Expert Working Group for Healthcare in Psoriasis. A framework for improving the quality of care for people with psoriasis. JEADV 2012, 26 (suppl. 4), 1–16.

8 De Vries AC et al. Cochrane Database Syst Rev. 2013, 1:CD007633

9 Tan EST et al. Am J Clin Dermatol. 2012, 13(6):375–388.

10 Lebwohl MG et al.Patient perspectives in the management of psoriasis: Results from the population-based Multinational Assessment of Psoriasis and Psoriatic Arthritis Survey J Am Acad Dermatol. 2014, 70:871−81

11 Yosipovitch et al. Br J Dermatol. 2000, 143:969.

12 Bhosle M, Kulkarni A, Feldman S, Balkrishnan R. Quality of life in patients with psoriasis. Health Qual Life Outcomes. 2006, 4(35)

13 Armstrong et al. PLOS One. 2012, 12:e52935.

14 Gladman, DD et al. Psoriatic arthritis: epidemiology, clinical features, course and outcome. Ann Rheum Dis. 2005, 64(suppl. II):ii14–ii17. doi: 10.1136/ard.2004.032482

15 Ritchlin C et al. Ann Rheum Dis 2014, 73(6):990–999.

16 World Psoriasis Day Consortium. Facts about Psoriasis. Hämtad mars 2015. ( http://www.worldpsoriasisday.com/web/page.aspx?refid=129)

17 Arthritis Foundation. Psoriatic Arthritis Diagnosis. http://www.arthritis.org/about-arthritis/types/psoriatic-arthritis/diagnosing.php

Celgenes
investerare:
Patrick E. Flanigan III
Direktör för investerarrelationer
Media:
Rute Marques
Direktör för koncernfrågor

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer10.7.2017 06:00Pressmeddelande

I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0). Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat