3 av 4 svenskar vill se mer pengar till vägunderhåll

Vägunderhållet får knappt godkänt av svenskarna enligt en undersökning Transportföretagen låtit genomföra. Allmänhetens betyg på vägunderhållet hamnade på 5,3 på en skala 1-10. Sämst är vägunderhållet utanför storstäderna.

I valet mellan att satsa mer pengar på vägunderhåll eller att sänka hastigheterna vill tre av fyra (73 procent) se mer pengar på underhåll.

”Trafikverkets hastighetssänkningar från 90 till 80 sprider sig som en löpeld i delar av landet. Det är en sniklösning. Vi vill se att de genomför trafiksäkerhetshöjande åtgärder istället såsom att åtgärda feldoserade kurvor, bredda vägrenar och mötesseparera”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

Enligt undersökningen är de flesta (86 procent) överens om att en förbättrad vägkvalitet har stor betydelse för ekonomi och sysselsättning utanför storstäderna. Två av fem (38 procent) anser att en förbättrad vägkvalitet har mycket stor betydelse.

”Mer än 8 av 10 transporter sker på väg. Ska hela Sverige leva behövs det farbara vägar i hela landet. Läget är riktigt illa i delar av landet, vägnätet knakar i fogarna. Det försämrar tillgängligheten, trafiksäkerheten och svensk konkurrenskraft. Därför har vi välkomnat Trafikverkets inriktningsunderlag där fokus ligger på att vårda det vi redan har, att satsa på underhållet”, säger Tina Thorsell.

I januari släppte Transportföretagen rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” som visar att underhållsskulden kommer att öka från dagens cirka 19 miljarder kronor till 42 miljarder kronor 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägarna. Det krävs minst två miljarder extra varje år för att stoppa fortsatt förfall av vägarna och då har vi inte ens börjat betala av på skulden.

”Vi vill se en politisk samling över parti- och blockgränserna för en kraftig satsning på vägunderhållet. Det behövs en långsiktig och finansierad underhållsplan. Fortsätter vi som nu kommer våra barn och barnbarn behöva betala notan”, avslutar Tina Thorsell.

Ladda ner rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” här.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.

Upphandlad busstrafik sparar skattepengar och driver utveckling29.3.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från EY ”Kostnadsjämförelse Örebro Stadstrafik” har studerat ett av de få fall under senare år där tidigare offentligt upphandlad kollektivtrafik sedan 2019 istället körs i offentlig egen-regi. Rapporten visar att det för 2020 blir drygt 20 miljoner dyrare för Örebros skattebetalare med trafik i egen regi jämfört med om trafiken hade handlats upp. Det är en ökning som om den inte stoppas kan bli över 200 miljoner sett över 10 år, vilket är den normala upphandlingsperioden i Sverige för busstrafik.