300 bostadsbolag skärper klimatkraven i unikt samverkansprojekt

Nära en femtedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp kan härledas till byggbranschen. I ett unikt samverkansprojekt har Sveriges Allmännytta, IVL Svenska Miljöinstitutet och Kommuninvest utvecklat verktyg för att minska utsläppen genom ambitiösa, tydliga och kostnadseffektiva klimatkrav vid nybyggnation.

- Med vårt verktyg blir det verkstad av klimatambitionerna i branschen. För första gången får vi en enhetlig branschstandard för nybyggnation som kan skapa konkret klimatnytta, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Riksdagen har beslutat att Sverige ska vara klimatneutralt år 2045. Enligt Boverkets senaste mätning orsakade bygg- och fastighetssektorn utsläpp av cirka 12,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, 19 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser 2017. Främst är det materialvalen som orsakar de höga utsläppen.

Nu kan det bli ändring på det. I dag presenterar Sveriges Allmännytta, Kommuninvest och IVL Svenska Miljöinstitutet en ny branschstandard för att beräkna klimatpåverkan, höja kunskapen och ställa klimatkrav vid nyproduktion. Det är ett unikt samverkansprojekt där beställare, entreprenörer och miljöexperter tillsammans utvecklat kriterier för gröna lån och vägledning för att ställa klimatkrav i byggupphandlingar. Kraven är utformade för att upphandlare tydligt och kostnadseffektivt ska kunna välja material som ger lägst klimatpåverkan.

-        När allmännyttans över 300 företag går samman om en branschstandard blir vi en kraft som kan driva utvecklingen i rätt riktning och generera verklig klimatnytta. Klimatkraven kommer att spela en nyckelroll för att minska allmännyttans klimatpåverkan med 30 procent till 2030, säger Sofia Heintz.

En viktig framgångsfaktor för klimatkraven består i att de testkörts av nio kommunala bostadsbolag, som tillsammans med sina entreprenörer och med stöd av experter arbetat med verktygen i praktiken. Resultaten har stämts av och successivt förankrats med en bred referensgrupp under hela projektets gång.

-        Pilotprojekten har visat att metoden inte bara ger resultat, utan även höjer kunskapsnivån och skapar starkt engagemang hos såväl entreprenörer, fastighetsägare, materialleverantörer och beställare. Kommunerna har fått ett konkret sätt att förverkliga sina klimatmål och vi tar ett viktigt steg i utvecklingen av en fossilfri byggbransch, säger Sofia Heintz.

Klimatkraven presenteras under ett direktsänt webbinarium den 9 juni kl 13.00–15.30.

-        Se hela programmet här

-        Anmäl dig till webbinariet här.

-        Läs mer om projektet Klimatkrav till rimlig kostnad