31 döda i landsomfattande protester i Colombia

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.

Vad som började som demonstrationer mot en föreslagen skattereform har eskalerat till stora landsomfattande protester runt om i landet. Enligt rapporter har säkerhetsstyrkor skjutit skarpt mot demonstranter och använt övervåld, tortyr och sexuellt våld mot demonstranterna. I delar av landet har även internet stängts ned tillfälligt för att förhindra mobilisering av demonstrationer och rapportering av övergrepp.

- Övervåldet mot demonstranterna är helt oacceptabelt. Civil Rights Defenders uppmanar de colombianska myndigheterna att garantera säkerhet för de försvunna personerna, respektera rätten till fredliga sammankomster och säkerställa ansvarsutkrävandet för människorättskränkningarna, säger Erik Jennische, chef för Latinamerikaavdelningen på Civil Rights Defenders

Kontakta oss för en kommentar:

Civil Rights Defenders har löpande kontakt med lokala människorättsförsvarare i Colombia och följer utvecklingen nära. Vi kan ge bakgrundsinformation och kommentera situationen för mänskliga rättigheter generellt.

Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus13.8.2021 21:48:42 CEST | Pressmeddelande

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

mySafety Försäkringar hjälper Civil Rights Defenders och människorättsförsvarare i Sverige21.4.2021 09:38:57 CEST | Pressmeddelande

I början av 2021 lanserade organisationen Civil Rights Defenders stödfunktionen Säkerhetsjouren där oberoende svenska försvarare av mänskliga rättigheter erbjuds hjälp mot hat och hot. Nu går mySafety Försäkringar in i projektet och erbjuder en kostnadsfri näthatsförsäkring samt bedrägeri- och ID-skydd till samtliga människorättsförsvarare som anmält sig till Säkerhetsjouren.

Representanter för den syriska regimen polisanmäls i Sverige för krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien20.4.2021 07:39:19 CEST | Pressmeddelande

Den syriska regimen använde saringas mot civilbefolkningen vid två attacker, i al-Ghouta 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Hundratals personer dödades och många fler skadades allvarligt, däribland många barn. Nu polisanmäler vi flera representanter för Assads regim för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Anmälan kommer dagen innan ett internationellt möte den 20-22 april där representanter från 193 stater samlas för att bland annat diskutera vilka konsekvenser bruket av kemiska vapen bör få för Syrien.