32 Arlabönder får guldmedalj av Kungen

Idag delar Kung Carl Gustaf ut guldmedaljer till 32 Arlabönder som tack för att de levererat mjölk av toppkvalitet i minst 23 år.

Under en ceremoni idag på Stockholms slott kommer Kung Carl Gustaf dela ut guldmedaljer till 32 Arlabönder. Medaljerna delas ut till bönder som i minst 23 år levererat förstklassig svensk mjölk från friska och välmående kor.

"Våra ägare gör ett otroligt arbete på sina gårdar, med stor omsorg om mjölken, djuren och miljön. Det är tack vare dem vi kan erbjuda konsumenter svenskmejeriprodukter av högsta kvalitet. Att 32 av våra ägare idag får medalj och uppmärksammas av Kungen för sitt arbete är vi mycket stolta över", säger Kai Gyllström, vd Arla Sverige.

Arlabönderna Eva och Olof Larsson får idag ta emot en guldmedalj.

"Vi har alltid jobbat för hög kvalitet. Eftersom vi producerar ett livsmedel vill vi såklart skicka iväg det allra bästa, och kor som mår bra ger också bättre mjölk. Att vi idag får ta emot guldmedaljen är en bekräftelse på att man gjort rätt från början och varit noggrann under alla år", säger Eva och Olof Larsson, Arlabönder i Halland.

Fakta om Guldmedaljen

Arbetet på mjölkgården är grunden för mjölkprodukternas kvalitet. Det omfattar till exempel foderproduktion, djuromsorg och miljöarbete och sträcker sig längre än att bara följa lagar och förordningar. LRF Mjölks guldmedalj är Sveriges finaste utmärkelse för leverans av högsta kvalitet. För att få medaljen behöver mjölkbonden ha levererat mjölk av denna kvalitet i minst 23 år. Med Guldmedaljprogrammet vill mejeriföretagen gemensamt uppmärksamma mjölkböndernas kvalitetsarbete. Programmet är ett komplement till mejeriföretagens egna kvalitetsprogram. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av någon från Kungafamiljen och i år delas den ut av Kungen på Stockholms slott.

Arlabönderna Eva & Olof Larsson med sonen Isak
Kai Gyllström, vd Arla Sverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.