Var fjärde barn utsätts ofta för tobaksreklam

För fjärde året i rad genomför Novus en undersökning om ungas attityder till tobak på uppdrag av A Non Smoking Generation. Nytt i årets undersökning är frågan om tobaksreklam med anledning av nya nikotinprodukter, som marknadsförs som tobaksfria. Trots att tobaksreklam är förbjudet i Sverige anger var fjärde 14-18-åring att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter.
Sedan starten av mätningarna 2016, har kunskapen om barnarbetet inom tobaksindustrin nästintill halverats och endast sex procent av allmänheten känner till att tobaksindustrin orsakar massiv skogsavverkning. Samtidigt uppger allt fler ”negativ påverkan på miljön” som skäl till att avstå tobak och sju av tio unga anser att det borde införas en hållbarhetsskatt på tobak. Hållbarhetsfrågan prioriteras allt högre men kunskapen om hur tobak hindrar en global hållbar utveckling blir allt lägre.
- Det är helt oacceptabelt att tobaksindustrin återigen tillåts göra reklam direkt till barn och unga, samtidigt som kunskapsspridningen om både hälso- och hållbarhetsaspekter minskar kontinuerligt. Det är alarmerande siffror som vi ännu inte sett konsekvenserna av, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Precis som i 2018 års undersökning uppger få att de känner till nikotinets skadeverkningar på hjärnan. Endast fem procent av allmänheten är medvetna om att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Bara fyra av tio elever anger att de fått ingående information om tobak i skolan och tre av tio har föräldrar som pratat mycket om tobak med dem. Sju av tio elever vill själva ha tobaksfri skoltid för att slippa exponeras i skolan.
- Få vuxna känner till hur vanligt det är med tobak i skolan. Rökning smittar och det är varje barns rätt att slippa utsättas för tobak under sin skoltid. Det är dags att vi vuxna ger barnen det stöd och den kunskap som motiverar till ett tobaksfritt liv, säger Helen Stjerna.
A Non Smoking Generation efterlyser:
- Förbudet för reklam och sponsring av tobak ska inkludera samtliga nikotinprodukter som inte är godkända läkemedel
- Förbjud godisliknande smaker som lockar barn och unga att testa tobak
- Inför tobaksfri skoltid och ställ krav på att undervisningen inkluderar alla hälso- och hållbarhetsaspekter på tobak
Undersökningen är sammanställd i rapporten Det är bara barn som börjar använda tobak, som finns tillgänglig för nedladdning på nonsmoking.se.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 394 webbintervjuer under perioden 30 april – 7 maj 2019, varav 326 gjordes med målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 59 procent.
För mer info:
Helen Stjerna, generalsekreterare, tel: 0733-393644, e-post: helen@nonsmoking.se
Nicole Tallberg, kommunikationsansvarig, tel: 08-109300, e-post: nicole@nonsmoking.se
Nyckelord
Bilder
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher21.5.2025 08:54:42 CEST | Pressmeddelande
Många av oss minns rökfyllda arbetsplatser, restauranger, bilar, tåg och andra offentliga platser. Men att Sverige idag till stora delar är helt rökfritt är knappast snusets eller tobaksindustrins förtjänst. Tack vare eldsjälar som Margaretha Haglund och hennes livsverk har allt fler rökfria miljöer, förbud mot marknadsföring och höjda tobaksskatter bidragit till att allt färre röker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
