Nya tidningar söker driftsstöd för ytterligare 100 miljoner kronor
Sex tidningar som inte har ett driftsstöd idag har ansökt om stöd, det gäller bland annat Sydsvenskan, Upsala Nya Tidning, Norrbottens-Kuriren och Vestmanlands Läns Tidning. Skulle samtliga ansökningar för dessa tidningar bifallas innebär det att driftsstödet ökar med 100 miljoner kr – från 520 miljoner till 620 miljoner kronor.
- 2018 var det värsta året någonsin för den svenska dagstidningsmarknaden. Att upplagorna fortsätter sjunka under 2019 är synnerligen oroande. Med fallande upplagor får allt fler tidningar rätt till driftsstöd. Det finns en uppenbar risk att stödet till den betydelsefulla lokala journalistiken och innovation och utveckling minskar rejält, samtidigt som behovet ökar, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör vid Myndigheten för press, radio och tv. Det är oroande med hänsyn till den vikt tidningarna har för de demokratiska processerna och opinionsbildningen.
Att flera nya tidningar nu ansökt om driftsstöd innebär att de medel som finns kvar att fördela till lokal journalistik samt för innovation och utveckling, minskar eftersom de stöden fördelas ”i mån av tillgängliga medel”. Regeringen har i budgeten för 2020 höjt anslaget för mediestöd. Mot bakgrunden av de nya ansökningarna återstår det att se hur långt höjningen räcker när det gäller att säkra medel till lokal journalistik och innovation och utveckling.
Bakgrund
Mediestödsnämnden är ett självständigt beslutande organ inom Myndigheten för press, radio och tv och fördelar stöd till dagspressen. Driftsstödet är den största delen av presstödet och ges till dagstidningar som uppfyller de krav som ställs i presstödsförordningen. Det ska vara en allmän nyhetstidning eller publikation av dagspresskaraktär med reguljär nyhetsförmedling eller allmänpolitisk opinionsbildning. Stödet baseras på hur stor upplagan är och hur ofta tidningen kommer ut. Driftsstödet är – till skillnad mot lokalstödet och innovations- och utvecklingsstödet – ett rättighetsstöd. Stöd för lokal och innovation och utveckling ges i mån av medel.
Genom press- och mediestöd bidrar myndigheten till att värna om mångfalden på mediemarknaden för att bidra till en allsidig nyhetsförmedling och opinionsbildning i hela landet
Om
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum