Reklampaus på fel ställe – TV4 fälls igen
Avbrottet i Top Gun kom i en scen där huvudkaraktären Maverick sjöng för en kvinna i en bar. TV4 medger att reklamen var felplacerad i en avgörande scen och beklagar detta. Granskningsnämnden ansöker nu hos förvaltningsrätten om att TV4 ska betala 50 000 kronor i avgift för avbrottet (beslut 19/02099).
TV4 har nyligen ålagts att betala 250 000 kronor för fem felaktiga reklamavbrott i filmen Döda poeters sällskap. Enligt förvaltningsrätten hade placeringen av avbrotten en tydlig karaktär av nonchalans inför klar och väletablerad praxis och domstolen betraktade överträdelsen som allvarlig.
TV4 har fällts flera gånger för felaktigt inplacerade reklamavbrott de senaste åren, något som fått nämnden att höja avgiften. Enligt TV4 har bolaget genomfört omfattande åtgärder för att råda bot på problemen med sina annonsavbrott.
Sändningar som frias
- Inslag i Nyhetsmorgon i TV4 med uttalanden av Ungerns premiärminister kritiseras med frias. De brister i förhållande till kravet på saklighet (19/00504, 19/00541).
- Ett inslag i TV4 Nyheterna om rättspsykiatriska kliniker frias i fråga om mediets genomslagskraft (19/01498).
- Inslag i P4 Dalarna om en nominering av ett granskande reportage frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/00928).
- Nyheter i P4 Kronoberg om språkkurser i arabiska frias i fråga om saklighet (19/01931).
- Ett inslag i Aktuellt frias i fråga om opartiskhet. Det handlade om ett besked från Kristdemokraterna om att öppna för samarbete med alla partier i riksdagen (19/00960).
- Inslag om ett åtal i SVT:s Lokala nyheter Blekinge frias i fråga om opartiskhet och saklighet samt respekt för privatlivet (19/01044).
- Ett inslag i Rapport om att trötthet hos bilförare orsakar olyckor frias i fråga om saklighet (19/01598).
- Inslag i Rapport om utsläpp från svensk sjöfart och fritidsbåtar frias i fråga om saklighet (19/01613, 19/01667).
Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.
För mer information kontakta;
Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
