Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid
I centrala Stockholm ligger Downtown Camper; ett inspirerande livsstilshotell där natur möter storstad och stockholmare möter inresande. Hotellet fungerar som ett basecamp för urbana upptäckare och atmosfären präglas av gemenskap, kreativitet och nyfikenhet. Gäster och besökare erbjuds nya upplevelser och aktiviteter som främjar en hälsosam och hållbar livsstil. Torsdag den 5 mars anordnas den första av fyra aktiviteter tillsammans med den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation. Aktiviteten, en löprunda följd av en kort föreläsning, är startskottet för samarbetet som förenar hotellets och organisationens gemensamma ambition att bidra till en mer hälsosam och hållbar värld.
- I samband med att hotellet blev en rökfri zon när den nya tobakslagen började gälla i somras ville vi skapa medvetenhet och sprida kunskap som kan hjälpa våra anställda och gäster att vara tobaksfria, och då känns A Non Smoking Generation som en självklar partner i arbetet med att främja livsstilsval som är bra både för individen och planeten, säger Erica Åberg, General Manager på Downtown Camper.
A Non Smoking Generation har arbetat för barns rätt att förbli tobaksfria i över 40 år. Till skillnad från starten 1979 vet alla idag hur farligt det är att röka, men ännu brister kunskapen om nya tobaksprodukter och nikotinets hälsorisker. Framför allt saknas även medvetenhet om tobakens effekter bortom den enskilda konsumenten. En stor del av organisationens arbete med att motivera unga till tobaksfrihet, och vuxna att skydda barn från tobaksbruk, handlar om att sprida kunskap om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och miljön i alla led av produktionskedjan.
- Vi är jätteglada för samarbetet med Downtown Camper som ger oss en ny plattform för att sprida kunskap om hur tobak motverkar global hållbar utveckling. Tillsammans kan vi ge både barn och vuxna starka argument för tobaksfrihet, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Under fyra månader, från mars till juni, anordnas aktiviteter med löpning första torsdagen i varje månad. Alla som vill är välkomna att delta i rundan som startar hos Downtown Camper och tar cirka 45 minuter i pratvänligt tempo. Under lanseringseventet den 5 mars får deltagarna först springa med Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, och sedan lyssna till en föreläsning om betydelsen av tobaksförebyggande arbete för barns hälsa och en hållbar framtid.
För mer information, vänligen kontakta:
Nicole Tallberg, kommunikationsansvarig, A Non Smoking Generation, 070-140 95 64
Mette Von Schack, marketing manager, Downtown Camper, 072-322 36 10
Nyckelord
Bilder
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
A Non Smoking Generation tilldelas World No Tobacco Day Award 202427.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation och generalsekreteraren Helen Stjerna tilldelas Världshälsoorganisationens prestigefyllda pris World No Tobacco Day Award 2024. Priset delas ut till individer och organisationer som har gjort exceptionella insatser i arbetet med att förebygga och begränsa tobakens alla skadeverkningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum