120 miljoner till lokal journalistik

Mediestödsnämnden har gjort en prioritering av ansökningarna utifrån en rad aspekter, bland annat beaktades områdets förutsättningar, insatsens karaktär och långsiktigheten i satsningen. De ansökningar som får stöd är spridda över 20 av 21 län och rör insatser för att starta, bibehålla eller utöka journalistisk bevakning av svagt bevakade områden. Bland stödmottagarna finns tidningar, gratistidningar, webbtidningar och en nyhetsapp.
– Det är roligt att se att pengarna kan räcka till att utöka journalistiken i så många kommuner runt om i landet. De här pengarna är ett bra exempel på hur vi konkret kan bidra till en ökad journalistik och bevakning i alla delar av Sverige, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör på Myndigheten för press, radio och tv.
Ansökningar som rör 181 kommuner har beviljats stöd, många är mindre glesbygdskommuner men även flera kranskommuner till storstäder har beviljats stöd.
Nyckelord
Kontakter
Vid frågor, kontakta:
Georg Lagerberg, enhetschef 08-580 070 32
Johanna Lantz, handläggare 08-580 070 31
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Mediestödsnämnden är ett självständigt beslutande organ som fördelar statens stöd till dagspressen. Nämnden prövar ansökningarna om press- och mediestöd och beslutar om en tidning har rätt till stöd.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum