M Sveriges kongress: Höj anslagen till våra vägar
Höj anslagen till våra vägar
Av alla resor som görs i Sverige sker 9 av 10 på väg och nästan 8 av 10 i bil. Bilen är, och kommer under överskådlig framtid att vara, den möjlighet som många människor har att få vardagen att fungera.
I den nationella infrastrukturplanen för 2018–2029 satsas allt för lite på vägnätet. Trafikverket hade begärt dubbelt så mycket för att kunna undvika försämringar av det svenska vägnätet. Nu har regeringen aviserat ytterligare medel men fortfarande riskerar vi sämre vägar, i synnerhet på det lågtrafikerade vägnätet. Det hotar trafiksäkerheten.
Säkra vägar kräver dels att vägkvaliteten är hög, dels att hastighetsgränserna är anpassade till vägens beskaffenhet och till trafikflödet. Att sänka hastighetsgränserna på grund av dålig vägkvalitet kan bara användas som en temporär åtgärd och inte som ett långsiktigt alternativ. M Sverige har vid flera tillfällen uppmärksammat de olägenheter som de sänkta hastighetsgränserna har orsakat för boende i mer glesbefolkade delarna av landet.
Vägnätet måste kontinuerligt underhållas för att upprätthålla trafiksäkerheten. En investering i vägunderhåll, är en garanti för minskat antal olyckor. Vägkvaliteten måste upprätthållas i hela landet.
M Sveriges vägombud granskar årligen vägkvaliteten på våra stora vägar. Rapporten visar på en betydande och oacceptabel skillnad på kvaliteten mellan landets norra och södra delar.
Förutom utbyggnad till säkra 2+1-vägar finns det en mängd åtgärder som Trafikverket kan vidta på landets övriga vägnät i samband med planerat underhåll och som kraftigt förbättrar trafiksäkerheten:
- Identifiera och åtgärda feldoserade och för skarpa kurvor
- Räffla mittlinje och sidolinjer
- Rensa sidoområden från farliga hinder och föremål
- Kontrollera och höj farliga räcken
- Bredda och förstärk vägrenen i kurvor, så att långtradare och bussar inte måste skära genom mötande körfält
- Åtgärda vägbanans lutning så att vatten alltid rinner av
- Reparera sättningar och trafikfarliga ojämnheter
- Sluta laga vägbanor med det trafikfarliga ”lapptäcket”
M Sverige kräver att anslagen till våra vägar höjs ytterligare. Statens intäkter från fordonsrelaterade skatter ska främst användas för att förbättra trafiksäkerhet samt främja hållbar mobilitet och infrastruktur.
(Uttalande taget av Riksförbundet M Sveriges kongress 3 oktober 2020)
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-9369860caroline.drabe@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
Byt till vinterdäck innan första halkan3.11.2025 09:17:25 CET | Pressmeddelande
Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. – Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, tipsar Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
M Statistik: Problemen som bilar oftast drabbas av31.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Baserat på statistik från M Sveriges Väghjälp kartlägger vi de vanligaste orsakerna till att behöva ringa efter bärgning eller få hjälp med bilen hemmavid. – En del problem går att förebygga men inte alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
Trafikverket är inte färdigt med sin felaktiga modell24.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar. – På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
