Svenskarnas nyhetskonsumtion har ökat under corona-pandemin

En del av förklaringen till den kraftiga uppgången ligger sannolikt i de dagliga pressträffar som sänts direkt på SVT:s sajt. Det nyhetsprogram som har ökat mest under våren är Aktuellt, men även TV4 Nyheterna och Rapport har haft en ökad räckvidd. Sociala medier som nyhetsplattform har däremot inte fått något uppsving utan tvärtom minskade deras betydelse som källa till nyheter under pandemin.
Den digitala skiljelinjen blir allt mindre
I rapporten, Svenska nyhetsvanor i normaltider och kristider, beskrivs också hur svenskarna successivt har förändrat nyhetsanvändningen under åren 2000 – 2019 från papper och tablå till digitala nyhetsmedier. I slutet av 2010-talet har den digitala skiljelinjen mellan yngre och äldre blivit något mindre, eftersom den äldre delen av befolkningen har blivit allt mer digitala.
Rapporten Svenska nyhetsvanor 2020 - i normaltider och kristider är gjord av Ulrika Andersson, docent och biträdande föreståndare för SOM-institutet, på uppdrag av Myndigheten för press, radio och tv.
Nyckelord
Kontakter
Vid frågor kontakta
Ulrika Andersson, docent, forskare och biträdande föreståndare SOM-institutet
031-786 33 00
Bilder
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

