Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor

På den för många medieföretag så viktiga reklammarknaden slutade tillväxten på 2,6 procent under 2019. Omsättningen blev 40,8 miljarder och var den högsta någonsin på reklammarknaden. Men tillväxten i reklamförsäljningen hamnade främst på internet och i synnerhet då hos globala reklamplattformar som Google och Facebook. Medan annonseringen i tryckta medier minskade med 16 procent ökade internetannonseringen med 11 procent.
Nytt bottenår för dagspressen
Den svenska dagspressen, som sedan tidigare har varit hårt ansatt, gjorde 2019 ett nytt bottenår. Dagspressen är den enskilda mediegren som drabbats hårdast av den nya konkurrenssituationen på mediemarknaden. Under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor. Under de senaste fem åren har dagspressen förlorat omkring en fjärdedel av sina intäkter.
Den minskade försäljningen återspeglar sig också i tidningsföretagens ekonomiska resultat. Den genomsnittliga vinstmarginalen föll från -2,2 till -2,9 procent. Det är det sämsta resultatet hittills i de mätningar som gjorts av dagspressens ekonomi sedan 1970-talet. Det negativa resultatet kan till stor del tillskrivas landsortspressen, där 15 av 17 företag gick med förlust, till skillnad mot storstadspressen där fyra av fem företag gick med vinst. Den viktigaste förklaringen till de sjunkande intäkterna får sägas vara den fallande reklamförsäljningen.
- Trots nya försäljningsrekord på reklammarknaden accelererade nedgången i dagspressens intäkter från reklam under 2019. Till skillnad från tidigare år föll även de digitala reklamintäkterna för dagspressen som helhet, säger Jonas Ohlsson. Nedgången ökar trycket på tidningsföretagen att ställa om till en användarfinansierad affärsmodell, baserad på digitala prenumerationer. Här har storstadstidningarna lyckats bättre än landsortspressen, vilket återspeglas i resultatnivåerna.
Tvärniten på marknaden som kom med pandemin under våren 2020, innebar en kraftig nedgång i reklaminvesteringarna som kommer innebära stora ekonomiska utmaningar för både dagspressen och de radio- och tv-kanaler som helt eller delvis finansieras av reklamintäkter. Hur stora konsekvenserna blir av denna tvärnit ser vi först när boksluten för 2020 sammanfattas.
Rapporten presenteras på webbinarium idag
Rapporten presenteras idag kl 13.00 i ett inspelat webbinarium som publiceras på vår webbplats. Samtidigt publiceras även rapporten för nedladdning på samma sida.
Länk till webbinarium och rapport: https://www.mprt.se/webbinarium
Läs mer i Medieekonomi 2020 om de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar docent Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom.
Nyckelord
Kontakter
Vid frågor kontakta
Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet
031- 786 61 25
Bilder
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

