Myndigheten för press, radio och tv:s generaldirektör Charlotte Ingvar-Nilsson har röstats in i ERGA:s styrelse
Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) är tillsyns- och regleringsmyndigheten för audiovisuella mediefrågor i Sverige och samarbetar med de andra europeiska tillsyns- och regleringsmyndigheterna i gemensamma frågor. Många frågor inom MPRTs verksamhetsområde påverkas av medieutvecklingen som är global där arbetet med gränsöverskridande mediefrågor blir allt viktigare. Inom samarbetsorganet Erga finns flera arbetsgrupper där MPRT aktivt deltar med expertkunskap; bland annat implementering av ändringarna i AV-direktivet för audiovisuella medietjänster, desinformation, mediemångfald och upptäckbarhet.
- I ett konvergerande och gränslöst medielandskap blir vikten av samarbete mellan regleringsmyndigheterna allt tydligare; för att värna de demokratiska principerna yttrandefrihet, mångfald och tillgänglighet och – inte minst – att motverka desinformation. Erga har en tydlig roll i detta arbete och jag är hedrad över förtroendet att sitta i styrelsen, säger Charlotte Ingvar-Nilsson.
Nästa år kommer Erga bland annat att arbeta med de ämnen som anges i EU:s handlingsplan för demokrati och att främja återhämtning, förändring och motståndskraft i medieindustrin. Erga ska även fortsätta att delta i diskussionerna på EU-nivå om den framtida ramen för digitala tjänster och åtgärder mot desinformation. Samtidigt kommer Erga att intensifiera sitt arbete med genomförandet av ändringarna i AV-direktivet och ge vägledning vad gäller de nya reglerna.
Om Erga
Erga är ett samarbetsorgan för mediefrågor som består av de nationella regleringsmyndigheterna inom EU och arbetar på uppdrag från kommissionen med att ge råd och bistå kommissionen, underlätta samarbete mellan regleringsmyndigheter och säkerställa en enhetlig implementering av ett gemensamt direktiv inom medieområdet, AV-direktivet. Erga ska även fungera som en plattform för att underlätta utbyte av information, erfarenheter och bästa praxis mellan de nationella regleringsmyndigheterna. MPRT:s generaldirektör Charlotte Ingvar-Nilsson är en av styrelsemedlemmarna i ERGA Board.
Nyckelord
Länkar
Om
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum