33 nya miljonärer i Lidköping när rekordpott delades ut

I dag delades Postkodlotteriets Grannyra ut, med en rekordstor vinst på 257 miljoner kronor, till grannar i Lidköping. Totalt blev 33 personer miljonärer efter dagens utdelning. En av dem som vann mest var Bengt Josefsson, 78, som fick över 10 miljoner kronor.
Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg delade ut 257 miljoner kronor till grannar i Lidköping.

I veckan avslöjades det att postnummer 531 41 i Lidköping hade vunnit i Grannyran. I postnumret bor 197 lottköpare som fått beskedet att de skulle få dela på hälften av rekordpotten, alltså en garanterad vinst men med chans att vinna mer. För många av dem hade det varit en nervös väntan på att i dag få veta vilka som även vunnit i postkoden, eftersom vinnarna där också delar på den andra hälften av potten.

I dag spelades Grannyran in i en studio med Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg som programledare. Flera av vinnarna ringdes upp via videosamtal och de fick förvånat se när Rickard drog ut deras vinstcheckar ur guldkuverten. Det blev härliga segerjubel och glädjetårar.

I studion avslöjades att den vinnande postkoden var TW. Där bor 18 av de 197 vinnarna och de fick alltså dela på den andra delen av vintstpotten128,5 miljoner kronor. På vinnarnas önskelistor fanns allt från resor, till bilar och husbilar. Många av vinnarna ville också dela med sig av pengarna till familj och vänner.

En av dem som vann mest var Bengt Josefsson, 78. På hans vinstcheck stod det 10 925 686 kronor. Han kunde knappt tro att det var sant när han fick veta vinstsumman.

– Oj oj oj, det är överväldigande, sa han. Jag kan ge mina barn lite grann och kanske köpa en ny bil. Jag har en som är bra redan nu men den kan man byta upp. Men en resa ligger högt på programmet!

Louise Hagman50var väldigt pirrig när Rickard Sjöberg ringde och avslöjade att hon var en av vinnarna i postkoden. Hon hade haft en lång och nervös vecka i väntan på söndagens besked. På hennes check stod det 5 462 843 kronor. Det blev mycket glädje när hon och hennes make Patrik fick se vinstsumman.

– Det är inte sant, sa hon förvånat. Vi hade tänkt att köpa en bättre husvagn. Det är så vi brukar spendera våra somrar, åka ut med husvagnen och spela golf. Men nu kan vi köpa en ny husbil!

Förskoleläraren Marie Storm, 51, hade sällskap av hela familjen när hon fick samtalet. När Rickard Sjöberg drog ut Maries vinstcheck ur guldkuvertet och avslöjade att hon vunnit 5 462 843 kronorbrast familjen ut i applåder och glädjerop.

– Å, jag skakar, sa Marie förvånat. Jag kommer att dela med mig av vinsten, jag kan göra många personer glada med det här. Det räcker till många fler än mig!

Om Grannyran
Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter. Alla 197 lottköpare i postnumret fick dela på hälften av vinstpotten, 128,5 miljoner kronor. 18 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, och de fick dessutom dela på den resterande delen av potten, 128,5 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 15 januari kl. 19.30.

Bilder från Grannyran finns att hämta på: https://share.mediaflowpro.com/?Q7ATNDSB91

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.