330 miljoner till ägarna

Jämtkraft ger ägarkommunerna en utdelning på 330 miljoner kronor. Det beslutet togs av årsstämman för Jämtkraft AB på torsdagen.

Nära hälften av fjolårets rekordresultat om 670 miljoner kronor före skatt delas nu ut till ägarkommunerna.

- Jämtkraft levererade det starkaste resultatet någonsin förra året, det är rimligt att det återspeglas även i utdelningen till ägarna. Jämtkraft är ett stabilt bolag med solid ekonomi och strategiska investeringsplaner. Det känns mycket bra att kunna lämna det här beskedet idag, säger Kerstin Arnemo, Jämtkrafts styrelseordförande.

Tillsammans med 32 miljoner i kronor i rabatt på elpriset för Jämtkrafts kunder i ägarkommunerna blir det totalt 362 miljoner kronor i utdelning.

3 faktorer till starkt resultat
Det är framför allt tre faktorer som lett till att bolaget nådde ett högre resultat än budgeterat 2021; bra resultat från de norska bolagen, Jämtkrafts egen elproduktion genererade högre intäkter än förväntat samt god positionering på elhandelsmarknaden.

Pengarna fördelas utifrån ägarandel, vad utdelningen ska användas till bestäms av respektive ägarkommun Krokom, Åre, Östersund.