Remissvar: MPRT efterfrågar krav på ljudradio i Tillgänglighetsdirektivet
Osäkert om förslagen är förenliga med grundlagarna
Det finns en osäkerhet kring om några av förslagen är förenliga med tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Denna osäkerhet gör det svårt att bedöma vilka effekter den föreslagna lagstiftningen får för MPRT:s och övriga myndigheters och aktörers verksamhet både på kort och lång sikt.
Ljudradiotjänster bör omfattas av krav
I betänkandet föreslås att vi ska ha tillsyn över tjänster som ger tillgång till audiovisuella medietjänster.Tjänster som ger tillgång till linjära radiosändningar eller beställradio (exempelvis poddar) omfattas emellertid inte av tillgänglighetsdirektivet. Utredningen har heller inte lämnat några förslag om detta. Både public service-företagen och de kommersiella radioföretagen har webbplatser och applikationer där man kan ta del av programmen linjärt eller som beställradio. Sedan den 1 december 2020 omfattas även public service-företagens beställradio också av radio- och tv-lagen.
-Radio, i olika format, är ett betydelsefullt medium i Sverige. Att kunna ta hitta och ta del av innehållet är viktigt för yttrandefriheten men även ur ett demokratiskt perspektiv. Det skulle exempelvis underlätta för personer med synnedsättning om det ställdes krav på tjänster som gör det lättare att verkligen få tillgång till programutbudet i radio, motsvarande de krav som ska kunna ställas på elektroniska programguider för tv, säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör för MPRT
MPRT anser att det i den fortsatta beredningen bör utredas i vilken omfattning tjänster som ger tillgång till ljudradiotjänster bör och kan omfattas av lagens krav, vilka konsekvenser en sådan utvidgning skulle kunna få och vilken eller vilka myndigheter som i förekommande fall skulle bedriva tillsyn och ges föreskriftsrätt för sådana tjänster.
Bakgrund Tillgänglighetsdirektivet (2021:44)
I betänkandet lämnas förslag till hur direktivet ska genomföras i svensk lag. Syftet med tillgänglighetsdirektivet, är att skapa en europeisk standard för tillgänglighet och därigenom undanröja hinder på den inre marknaden.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
