EU-medborgarna litar mest på traditionella medier – ny Eurobarometerundersökning
- 72 % av de svarande uppger att de nyligen har läst, sett eller hört något om EU och när det gäller Europaparlamentet är andelen 57 %.
- Tv dominerar som primär nyhetskälla (75 %). Detta gäller särskilt för äldre generationer.
- Generellt sett har man störst förtroende för offentliga tv- och radiokanaler i EU (49 %), följt av tryckpressen (39 %) och privata tv- och radiokanaler (27 %).
Medvetenhet och genomslag i medier
Politiken på nationell nivå intresserar invånarna mest (50 % av de svarande), tätt följt av europeiska och internationella frågor (46 %), och av lokala nyheter (47 %).
72 % av de svarande säger sig minnas att de nyligen läst, sett eller hört något om EU, antingen i pressen, på nätet, i tv eller på radio. 57 % har nyligen läst, sett eller hört något om Europaparlamentet.
Genomslaget för nyheter om EU varierar – från 57 % i Frankrike till 90 % i Rumänien – och för nyheter om Europaparlamentet ligger det mellan 39 % (Frankrike) och 85 % (Malta).
Medievanor
Bland 75 % av de svarande är tv den främsta nyhetskällan, särskilt för personer över 55. Därefter och ganska långt efter kommer nyhetsplattformar online (43 %), radio (39 %), sociala medieplattformar och bloggar (26 %). Tryckpressen kommer på femte plats och en av fem (21 %) svarande uppger tidningar och tidskrifter som sin främsta nyhetskälla. Yngre svarande använder däremot i betydligt större utsträckning sociala medier och bloggar för att få nyheter (46 % i åldersgruppen 15–24 år jämfört med 15 % bland personer över 55).
Även om traditionella nyhetskällor – särskilt tv – är viktiga får 88 % av de svarande åtminstone ibland nyheter online via sin mobil, dator eller bärbar dator. 43 % av de svarande använder nyhetskällans webbplats (t.ex. en tidnings webbplats) för att få nyheter på nätet, och 31 % läser artiklar eller inlägg som visas i deras sociala nätverk på nätet. Att kunna läsa nyheter via sina sociala nätverk på nätet är ännu viktigare för ungdomar (43 % i åldern 15–24 jämfört med 24 % av de svarande över 55).
Att betala för nyheter online är fortfarande ovanligt. 70 % av dem som läser nyheter på nätet skulle inte betala för nyhetsinnehåll eller nyhetsförmedling online.
Mediekällor med störst förtroende
Medborgarna litar på traditionella sändningar och tryckta medier, även deras webbsidor, mer än på nyhetsplattformar online och sociala mediekanaler. Oavsett om det är via en ”inhemsk kanal” eller kanalens webbsida utgår 49 % av de svarande från att statliga tv- och radiokanalers nyheter är sanna, följt av den tryckta pressen (39 %). Å andra sidan har 27 % förtroende för privata tv- och radiokanaler som mediekälla. Polen är det enda landet där man litar mer på privata tv- och radiokanaler som nyhetskälla. I Ungern väljer man generellt sett bort traditionella nyhetskällor i ännu högre grad och de svaranden har störst förtroende för ”personer, grupper eller vänner som de följer på sociala medier”.
Förtroende är också viktigt när de svarande ska uppge varför de skulle läsa en viss nyhetsartikel online. 54 % säger visserligen att de läser något om rubriken intresserar dem, men 37 % säger att det är viktigt att de litar på den nyhetskanal som publicerar nyhetsartikeln.
Exponering för desinformation och falska nyheter
Över en fjärdedel av de svarande (28 %) anser att de under de senaste sju dagarna mycket ofta eller ofta har utsatts för desinformation och falska nyheter. De flesta som säger sig ha utsatts för desinformation och falska nyheter under de senaste sju dagarna finns i Bulgarien där 55 % uppskattar att de ”mycket ofta” eller ”ofta” exponerats, medan de svarande i Nederländerna säger sig ha varit minst exponerade (3 % ”mycket ofta” och 9 % ”ofta”).
En majoritet av de svarande tror sig kunna känna igen desinformation och falska nyheter: 12 % är ”mycket säkra” och 52 % ”delvis säkra”. Hur säker man är när det gäller att skilja mellan verkliga och falska nyheter minskar med åldern och ökar med utbildningsnivå.
Bakgrund
Medborgarnas uppfattning om EU och Europaparlamentet påverkas av vad de ser, hör och läser i olika medier. Denna Flash Eurobarometer ger en omfattande inblick i medborgarnas medieanvändning och medievanor och tittar på både traditionella medier och onlinemedier. Ipsos European Public Affairs intervjuade ett representativt urval av EU-medborgare från 15 år och uppåt i var och en av EU:s 27 medlemsstater. Mellan den 26 april och den 11 maj 2022 gjordes 52 347 datorstödda webbintervjuer med hjälp av Ipsos nätpaneler och deras partnernätverk.
EU:s resultat viktas i förhållande till befolkningsstorleken i varje land.
Uppgifter och den fullständiga rapporten finns här.
Kontakter
Tiia MustonenPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:08-562 444 54Tel:0709-989 627tiia.mustonen@ep.europa.euViktor AlmqvistPressansvarig, Europaparlamentets presstjänst i Bryssel
Tel:(+32) 2 28 31834Tel:(+32) 470 88 29 42viktor.almqvist@ep.europa.euTherese DomischPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:0709-989 606therese.domisch@ep.europa.euOm

Regeringsgatan 65
111 56 Stockholm
08-562 444 55https://www.europarl.europa.eu/portal/sv
Europaparlamentet är EU:s enda direktvalda institution och stiftar EU-lagar tillsammans med ministerrådet. Europaparlamentets presstjänst levererar fullständig och opartisk information till media och svarar på pressfrågor om Europaparlamentets dagliga verksamhet samt hjälper Europaparlamentariker i deras kommunikationsverksamhet.
Följ Europaparlamentet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Europaparlamentet
Påminnelse: Pressträff den 29 september inför Europaparlamentets plenarsession28.9.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till en digital pressträff med de svenska Europaparlamentarikerna Abir Al-Sahlani (C) och Ilan de Basso (S) den 29 september kl. 13.00. Vi går igenom de viktigaste debatterna och omröstningarna inför kommande veckas plenarsession den 2-5 oktober.
Pressträff den 29 september inför Europaparlamentets plenarsession26.9.2023 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till en digital pressträff med Europaparlamentarikerna Abir Al-Sahlani (C) och Ilan de Basso (S) den 29 september kl. 13.00. Vi går igenom de viktigaste debatterna och omröstningarna inför kommande veckas plenarsession den 2-5 oktober.
Påminnelse: Förbered EU-valet med journalistresa till Strasbourg15.9.2023 09:15:09 CEST | Pressmeddelande
Om nio månader är det EU-val. Innan dess ska flera tunga lagförslag klubbas igenom. Vill du veta mer om vad som står på spel och få insyn i aktuella frågor? Nu kan du ansöka om att delta i en pressresa till Europaparlamentet i Strasbourg. Sista ansökningsdag idag!
Europaparlamentet stöder planer på ökad användning av förnybar energi12.9.2023 13:20:17 CEST | Pressmeddelande
Förnybara energikällor måste utgöra 42,5 procent av EU:s energiförbrukning senast 2030, och målet är att uppnå 45 procent Snabbare godkännande för utbyggnad av förnybar energi Nya bränslen inom transportsektorn bör leda till en minskning av växthusgasutsläppen med 14,5 procent Europaparlamentet röstade på tisdagen för att få fart på utbyggnaden av förnybar energi, i linje med den gröna given och REPowerEU. Uppdateringen av direktivet om förnybar energi, som Europaparlamentet och ministerrådet redan enats om, ökar andelen förnybar energi i EU:s slutliga energiförbrukning till 42,5 procent fram till 2030. EU-länderna bör satsa på att uppnå 45 procent. Lagstiftningen kommer också att påskynda tillstånden för nya kraftverk för förnybar energi, såsom solpaneler och vindkraftverk, eller för att anpassa befintliga anläggningar. De nationella myndigheterna får max tolv månader på sig för att godkänna nya anläggningar för förnybar energi, om de ligger i så kallade fokusområden för förnybar ener
Översikt av plenarsammanträdet 11-14 september i Strasbourg11.9.2023 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sessionsinfo 11-14 september 2023, plenarsammanträde i Strasbourg
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum