Ljusgårda fortsätter växa med nationell lansering i 550 nya butiker och stärkt ledningsgrupp

Ljusgårda har på mindre än ett år tredubblat sin försäljning från 3,8 ton till 11,8 ton sallad per månad. Distributionen har vuxit till över 230 ICA-butiker och försäljningen per butik stärks kontinuerligt. Nyligen började de svenskodlade påssalladerna även säljas genom Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem. Det nya avtalet med Dagab innebär att Ljusgårda den 14 september mer än tredubblerar sin distribution med ytterligare 550 butiker och nu finns att köpa i hela landet.
Ljusgårda tar nästa steg i bolagets tillväxtstrategi
Ljusgårdas tillväxtstrategi har givit snabba och starka resultat de senaste åren. I linje med bolagets tillväxtplan går nu medgrundaren Andreas Wilhelmsson över till rollen Chief Strategy Officer och välkomnar erfarne Magnus Agervald som ny vd. Magnus kommer senast från vd-rollen hos Premium Snacks, som utvecklar och distribuerar snacks mot både detaljhandel och HoReCa på flera marknader i Norden och norra Europa. Han har som entreprenör medgrundat det mobila internetbolaget Icomera och det AI-baserade prisanalysbolaget Panprices.com.
”Det känns fantastiskt att få välkomna Magnus och Hélène till teamet och därmed säkra ytterligare två viktiga pusselbitar i att designa en ledningsgrupp i världsklass. I min nya roll kommer jag fokusera på våra strategiska samarbeten samt nya initiativ och i praktiken fungera som en katalysator som ser till att sätta fart där det behövs, drömrollen för en entreprenör som jag!”, säger Andreas Wilhelmsson, medgrundare och Chief Strategy Officer på Ljusgårda.
Magnus Agervald har dokumenterad erfarenhet från tidigare uppdrag att lyckas driva tillväxt i kombination med ökad lönsamhet. Som vd för Byggmax ledde Magnus även en stark utvecklingsresa där han tog bolaget till börsen med stor framgång. Erfarenheter som alla bär hög relevans för Ljusgårdas strategiska mål framåt.
”Det känns väldigt roligt att få möjligheten att ta Ljusgårda vidare på sin tillväxtresa. Ljusgårdateamet har åstadkommit något fantastiskt, och det ska bli väldigt roligt att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med dem. Dagab-avtalet ger oss en ännu starkare närvaro i marknaden och arbetet med att utveckla våra ekosystem har enorm potential, inte minst med hjälp av AI-optimering.” säger Magnus Agervald, ny vd på Ljusgårda.
Ljusgårda meddelar även att Hélène Gustavii blir ny CFO. Hélène kommer närmast från CFO-rollen hos Velove och besitter en bred kompetens och erfarenhet av att driva tillväxt, kassaflöde och lönsamhet i flera olika branscher. Hon har över 20 års erfarenhet av olika seniora roller i både börsnoterade och ägarledda tillväxtföretag.
Jag ser mycket fram emot att börja på Ljusgårda och vara med och bygga bolaget för den fortsatta tillväxt- och utvecklingsresan. Det känns även väldigt positivt att kunna bidra till ett mer hållbart matsystem och säkerställa en trygg försörjning av lokala grödor året om.” säger Hélène Gustavii, tillträdande CFO på Ljusgårda.
Importerad mat står för 60 % av klimatpåverkan från matkonsumtionen i Sverige. Med cirkulära vattensystem, grön el och utan bekämpningsmedel erbjuder Ljusgårda konsumenter och handlare ett hållbart och närproducerat alternativ.
"Avtalet med Dagab och en förstärkt ledningsgrupp gör att vi kan ta nästa steg i vår tillväxtresa. Vi ser fram emot att fortsätta och bygga Ljusgårda till en ledande inomhusodlare som bidrar till en mer hållbar matförsörjning”, säger Johannes Lien, ordförande i Ljusgårda.
Kontakter
Daniel SchröderChief Commercial OfficerLjusgårda AB
Tel:072 - 444 01 97daniel.schroder@ljusgårda.seBilder
Länkar
Om
Ljusgårda odlar svensk sallad med gott samvete året runt. Bolaget specialiserar sig på att bygga AI-optimerade ekosystem inomhus för att skapa en kontrollerad miljö med ideala odlingsförhållanden för varje specifik planta, 365 dagar om året. Ljusgårda är idag störst i Sverige inom vertikalodling och även en av de största aktörerna i Europa. Bolaget grundades 2018 och har välrenommerade och långsiktiga investerare som tillsammans med teamet tagit sikte på att Ljusgårda ska bli världsledande i sin bransch.
Ljusgårdas vertikalodling kräver 90% mindre vatten än traditionell odling, det behövs inga bekämpningsmedel och det innebär även drastiskt förkortade transporter då grödorna odlas lokalt året runt. Allt detta bidrar till att Ljusgårdas sallad har naturligt längre hållbarhet än konkurrenterna.
Följ Ljusgårda
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ljusgårda
Magnus Agervald lämnar sitt uppdrag som VD för Ljusgårda – tar plats i styrelsen21.8.2023 17:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ljusgårda meddelar idag att Magnus Agervald lämnar sitt uppdrag som VD för Ljusgårda, men kommer att fortsätta sin resa med bolaget genom att ta plats i styrelsen. Efter ett framgångsrikt år av arbete med dessa mål, överlämnar han nu stafettpinnen tillbaka till före detta VD och medgrundare, Andreas Wilhelmsson.
Vertical farm environmentally outperforms conventional counterparts in new study16.6.2023 12:53:43 CEST | Press release
Recent research carried out at IVL Swedish Environmental Research Institute and KTH Royal Institute of Technology in Stockholm concludes that the vertical farm of Ljusgårda has a substantially lower environmental impact throughout its production cycle than imported lettuce grown in fields and greenhouses. The results are an important step towards reimagining our food systems.
Svensk vertikalodling går om traditionella metoder i ny studie16.6.2023 12:47:16 CEST | Pressmeddelande
Ny forskning vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm drar slutsatsen att den vertikala gården Ljusgårda har en väsentligt lägre miljöpåverkan under hela produktionscykeln än importerad sallad odlad i åker och växthus. Resultatet är ett viktigt steg för att kunna skapa nya och mer hållbara matsystem.
Ökad självförsörjning kräver bättre förutsättningar19.10.2022 17:57:53 CEST | Pressmeddelande
Ljusgårda och vår medgrundare Erik Lundgren skriver ett öppet brev i Göteborgs-Posten till nya landsbygdsministern Peter Kullgren. Detta är ett sätt för Ljusgårda att ta upp ett ämne som är viktigt för matindustrin, men i förlängningen även för Sverige och dess självförsörjning. Läs hela öppna brevet nedan.
Over 20 vertical farming companies commit to a sustainable food system20.9.2022 20:12:52 CEST | Press release
Leading vertical farming companies have committed to a Vertical Farming Identity Statement and Industry Manifesto. An unprecedented industry momentum to contribute jointly to a sustainable transformation of global food systems.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum