Elbilen fortsatt billigast trots höga elpriser
- Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden.
Under augusti nådde det rörliga elpriset årshögsta i elprisområde 2–4. I södra Sverige ökade elpriset med 159 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade elpriset med 19 procent i norra Sverige. Sett till årets åtta första månader uppgick också prisökningen som mest i södra Sverige till 82 procent, jämfört med en procent i norra Sverige.
Trots de höga elpriserna visar Mobility Sweden att elbilen är billigare per mil jämfört med både bensin och dieselbilen.
- Elbilen i norra Sverige som enbart laddas hemma är 12,60 kronor billigare per mil att köra jämfört med en bensinbil. Under perioden januari-augusti var den genomsnittliga milkostnaden ca 2,60 kronor i norra Sverige, vilket kan jämföras med ca 5,50 kronor i södra Sverige, fortsätter Mattias Bergman.
Boendeform och tillgång till laddinfrastruktur påverkar kostnaden för fordonsägarna. Detta är inte minst tydligt nu när Sverige befinner sig i en situation med där elpriserna ökar. I augusti månad var det till och med ca 1,80 kronor billigare per mil att ladda sin elbil publikt än hemma i södra Sverige. Samtidigt var situationen omvänd i norra Sverige. Där kan man se att under årets åtta första månader var det drygt fem kronor dyrare per mil att ladda bilen publikt än att ladda hemma.
- För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar, avslutar Mattias Bergman
Mobility Swedens rapport visar också på att bensin- och dieselpriserna har ökat under året, med 32 procent respektive 49 procent. Trots de kraftiga ökningarna på elpriset var de genomsnittliga drivmedelskostnaderna i kronor per mil högst för bensinbilen följt av dieselbilen.
För att ta del av rapporten som helhet klicka här.
För mer information eller intervju kontakta Mattias Bergman, VD Mobility Sweden, tfn 0708-10 78 86.
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seLänkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Svag ökning av personbilsregistreringar i februari3.3.2025 08:58:54 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för februari visar på en fortsatt svag återhämtning för personbilsmarknaden som drivs av aviserade räntesänkningar. Samtidigt minskar registreringarna av tunga och lätta lastbilar, vilket speglar den svaga bygg- och transportmarknaden.
Stark start på året - för tidigt att dra slutsatser3.2.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.
Svagt fordonsår 2024 med ökade utsläpp, men viss ljusning 20252.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av personbilar 2024 landade på den lägsta nivån på tio år. Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 procent respektive 12 procent jämfört med i fjol och bussmarknaden uppvisade en nedgång på 30 procent. 2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad2.12.2024 08:57:09 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
Laddhybriderna ökar men ingen återhämtning på personbilsmarknaden1.11.2024 09:00:08 CET | Pressmeddelande
Marknaden för personbilar och lätta lastbilar under oktober var fortsatt svag. Nyregistreringsstatistiken visar dock på en ökning av andelen laddhybrider som nådde den högsta nivån på tre år. Både bussar och tunga lastbilar har haft en stark månad, men hittills i år uppvisar de en betydande nedgång.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum