Oroande utveckling av drograttfyllorna sätter press på regeringen
Fram till slutet av oktober har drygt 33 procent fler onyktra förare stoppats vid gränsövergångarna jämfört med hela förra året, enligt Tullverket. Varje dag görs ungefär 15 000 körningar av förare som är påverkade av alkohol eller droger. Mer än var femte dödsolycka är alkohol- eller drogrelaterad.
– Arbetet mot rattfylleriet är allt mer tandlöst. Antalet nykterhetskontroller har minskat kraftigt över tid, även innan pandemin. 2010 gjorde polisen 2,7 miljoner nykterhetskontroller, 2019 gjordes 1,2 miljoner prov och under förra året runt 225 000. Denna utveckling måste vändas så att upptäcktsrisken ökar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Även andra åtgärder släpar efter. År 2017 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att installera automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar, i svenska hamnar. Men trots uppdraget och anslagna pengar har utbyggnaden dragit ut på tiden till följd av coronapandemin och bristande samarbete mellan hamnar och myndigheter.
– Nu måste en lösning till. Frågan kan inte dras i långbänk mer. I genomsnitt rullar 8 200 fordon ut på svenska vägar varje dag från våra färjeterminaler. Statistiken visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa förare jämfört med andra, säger Tony Gunnarsson.
En ökande problematik på senare år är drogpåverkan i trafiken. Tullverket varnar för att problemet är särskilt stort bland yrkeschaufförer och efterlyser skärpta straff. Riksförbundet M Sverige vill se skyndsamma åtgärder mot drograttfylleriet.
– Till att börja med bör regeringen omedelbart möjliggöra för polisen att utan misstanke göra sållningsprov för droger i trafiken. Förslaget är redan utrett och remitterat. Dessutom måste fler lastbilar stoppas och kontrolleras, vilket kräver fler poliser på vägarna, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum