M Sverige positiva till utredningen om a-traktorer, men vill se höjd hastighet
Utredningens förslag ligger i linje med stora delar av den kritik som Riksförbundet M Sverige framförde hösten 2021 och som var en av anledningarna till att utredningen beställdes.
– Förslagen är förstås självklara. Bälteskrav, vinterdäckskrav och adekvat förarutbildning är fullt rimliga åtgärder för att förbättra säkerheten för ungdomarna som väljer a-traktorn. Det är viktigt att också åtgärder som kan förhindra manipulering nu snabbt kommer på plats, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Men myndigheten avråder från att höja den maximalt tillåtna hastigheten, som idag är 30 kilometer i timmen. I utredningen jämförs två scenarier där fordon körs i 30 respektive 40 kilometer i timmen. Slutsatsen av detta är att trafiksäkerheten totalt sett inte påverkas.
– Man anser att den marginellt ökade risken som exempelvis den längre stoppsträckan innebär är av samma omfattning som den marginellt minskade risken för upphinnandeolyckor det innebär att öka farten till 40 kilometer i timmen.
Trots att säkerheten inte bedöms bli sämre av att köra a-traktorerna i 40 kilometer i timmen vill Transportstyrelsen idag avvakta med att låta fordonen köra snabbare, med anledning av det man anser är ett utbrett fusk.
Utredningen:
”Till dess att det går att se en positiv effekt av de föreslagna åtgärderna, att problemen med manipulerade, olagliga, A-traktorer minskar samt att olycksutvecklingen går i rätt riktning, bör den konstruktiva hastigheten för A-traktorer fortsatt vara 30 km/tim”.
– Det blir en sorts missriktad kollektiv bestraffning när man samtidigt ser tydliga positiva effekter av att a-traktorerna ökat så mycket under senare år. Det är fusket som ska bestraffas, inte ungdomsmobiliteten. Friheten a-traktorn ger är viktig för våra unga och det hade varit fint att ge dem det förtroendet eftersom man samtidigt föreslår att skärpa reglerna om allt annat – vinterdäck, avgasrening, utbildning och manipuleringshinder.
M Sverige vill att a-traktorer ska gå att köra i samma hastighet som mopedbilar – 45 kilometer i timmen.
– Att höja den lagliga hastigheten skulle minska incitamenten till trimning, få fler att välja bort de mindre krocksäkra mopedbilarna och minska risken för upphinnandeolyckor. Dessutom skulle trafikflödet förbättras och a-traktorförarna inte behöva bli lika stressade av att de bromsar upp trafiken, säger Tony Gunnarsson.
M Sverige ser också positivt på de skärpta krav på utrustning för avgasrening som föreslås i utredningen.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.
Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.
Nya krav på dubbfria däck i vinter20.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under perioden 1 december till 31 mars ska personbilar, tunga fordon och släpvagnar vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när det råder vinterväglag. Inför årets däckbyte är det viktigt att vara uppmärksam då nya krav avseende dubbfria däck börjar gälla den 30 november.
Halvering av antalet privatleasade bilar13.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum