Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen
Ambitiösa mål och konkreta aktivitetsplaner är avgörande för att minska utsläppen av växthusgaser. Under alla år som Arla har redovisat klimatutsläpp har vi använt oss av vedertagna metoder och bästa tillgängliga data. Kvaliteten och exaktheten på siffrorna har förbättrats allt eftersom. Vi har gått från att använda schabloner och landsgenomsnitt till att från 2019 räkna på verkliga data från gårdarna.
Att utsläppen från mjölkproduktion har minskat sedan 1990-talet är säkerställt. Det som har varit svårt är att mäta exakta förändringar mellan enskilda år innan beräkningsmodeller och data funnits på plats. Arla är i framkant i detta arbete, vilket ibland leder till att metoderna utvecklats längs vägen.
År 2019 godkändes våra första mål av Science Based Targets-initiativet, SBTi, baserat på FN:s 2-gradersmål. Vid den tidpunkten hade vi inte lika hög kvalitet på dataunderlaget som vi har i dag, och när arbetet med målen gjordes var 2015 det senaste helår vi hade data för. 2021 satte vi nya mål utifrån 1.5-gradersmålet, som också godkändes av SBTi.
För jordbrukssektorn fanns dock inte några specifika riktlinjer för 1.5-gradersmålet. Det var alltså inte möjligt att sätta ett nytt mål för scope 3-utsläppen. Men målen för scope 1 och 2 godkändes med villkoret att vi ska justera scope 3-målet när riktlinjerna för jordbrukssektorn är klara. Under hösten 2022 pilottestas dessa riktlinjer. Arla deltar i testet och så snart de är på plats kommer vi att revidera vårt mål för scope 3-utsläppen och se över basåret 2015.
Vår baslinje från 2015 baserades på nationella genomsnittsvärden för gårdsutsläppen i respektive land. När det första målet sattes hade vi inte enhetliga klimatberäkningar från Arlagårdarna i alla länder. Mellan åren 2016 och 2018 baserades beräkningarna på genomsnittet från ett mindre antal gårdar i varje land. Uppgifterna från dessa år håller inte lika hög kvalitet som i dag.
Från 2019 och framåt har vi däremot data från i princip alla Arlagårdar. Självklart hade det varit bättre att ha data med hög kvalitet redan från 2015, men det var inte möjligt vid den tidpunkten. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.
Vi har varit tidigt ute och satt upp höga ambitioner. Över 8 000 Arlabönder från sju europeiska länder har de senaste tre åren byggt upp en unik databas, som pekar ut vilka åtgärder som gör störst klimatnytta på gårdarna. Vår nya modell för hållbarhetsersättning blir ytterligare ett verktyg för att motivera och belöna en mer klimatsmart mjölkproduktion. Det kan vi vara stolta över.
Tack vare att vi är ett kooperativ av mjölkbönder har vi goda möjligheter att påverka utsläppen på gårdarna. Det finns få andra företag som har lika bra koll på klimatutsläppen i sin leverantörskedja som vi på Arla har.
Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige
Vad är skillnaden mellan våra olika scope?
- Scope 1-utsläpp är direkta utsläpp från aktiviteter under vår kontroll. De omfattar transporter med Arlas fordon och utsläpp från Arlas produktionsanläggningar.
- Scope 2-utsläpp är indirekta utsläpp från energi som Arla köper, exempelvis el, ånga, värme eller kyla.
- Scope 3-utsläpp kommer från de indirekta utsläppen från inköpta varor och tjänster (t.ex. mjölkråvara från Arlabönder och förpackningsmaterial), utvinning och produktion av bränslen, externa transporter och behandling av det matsvinn som lämnat Arlas anläggningar.
Mer läsning för dig som vill veta mer
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Höstens nyheter från Arla11.9.2024 10:09:42 CEST | Pressmeddelande
I dagarna presenterar Arla sina höstnyheter, bland annat en smaksatt crème fraiche, tre ekologiska produkter inom Arla Familjefavoriter Humlan, nya varumärket Arla Cultura och en ost som tidigare bara funnits tillgänglig när Skördefesten firas i september på Öland. Håll utkik i matbutikernas mejerikylar den här veckan.
Ölands klassiska Skördefestost lanseras i hela landet11.9.2024 09:51:03 CEST | Pressmeddelande
Skördefestost har länge varit en självklar del under Skördefesten på Öland, där man i slutet på september varje år firar säsongens skörd och grödor inför hösten. För första gången görs osten nu tillgänglig i hela landet när Arla Ko Skördefestost lanseras i begränsad upplaga. Osten har lagrats i 12 månader och är krämig med en rund smak och lätt att skiva eller servera i bitar. Håll utkik i matbutikernas ostkylar från vecka 37.
Nu lanseras nya varumärket Arla Cultura11.9.2024 09:45:34 CEST | Pressmeddelande
Arla Cultura är ett nytt varumärke som gör det lätt för konsumenter att hitta produkter som innehåller olika goda bakterier, vitaminer och kalcium som bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion. Det nya varumärket samlar de populära klassikerna Kefir, Onaka och Dofilus där samtliga har fått ett nytt uppdaterat utseende men självklart behållit samma goda smak. Arla Cultura finns i butik från och med vecka 37.
Arla Familjefavoriter Humlan lanserar tre ekologiska nyheter11.9.2024 09:30:21 CEST | Pressmeddelande
Nu utökar Arla Familjefavoriter det ekologiska Humlan-sortimentet med tre nya prisvärda produkter, en naturell cream cheese, en mjölk med längre hållbarhet och en riven ost – alla i större förpackning för att göra det enklare att välja ekologiska alternativ i mejerikylen. Nyheterna landar i matbutikerna vecka 37.
Arla Köket presenterar en ny smaksatt lätt crème fraiche i samarbete med Årets Kock11.9.2024 09:23:35 CEST | Pressmeddelande
Nu utökar Arla Köket sitt sortiment med en spännande nyhet: lätt crème fraiche dragon, citron och vitlök. Den nya smaken har tagits fram i samarbete med den prestigefyllda matlagningstävlingen Årets Kock och passar perfekt i höstens grytor, såser, soppor och krämiga sallader. Håll utkik i matbutikernas kylar från vecka 37.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum