Sänkt bärighet på del av Malmbanan
- Det är olyckligt att vi tvinga sätta ner bärigheten, men säkerheten går alltid först. Det kommer att påverka malmtrafiken på sträckan men persontrafiken kommer inte att påverkas. Vår ambition är att så fort som möjligt kunna höja högsta tillåtna axellast till 30 ton igen, säger Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord.
Beslut om nedsatt axellast gäller från 23 december 2022. Trafiken på sträckorna Svappavaara−Kiruna-Narvik och Gällivare−Luleå påverkas inte. Anledningen till åtgärden är att Trafikverket noterat en ökad inre sprickbildning i rälsen, något som ökar risken för rälsbrott. Ett spårbyte på den aktuella sträckan är planerat till 2025-2026 men Trafikverket utreder nu möjligheterna att tidigarelägga detta.
- Från och med nu kommer vi att genomföra än tätare maskinella inspektioner av rälsen. Vi övervakar spåren med en kombination av maskinella mätningar och okulär besiktning med regelbundna intervaller, säger Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord.
- Händelsen accelererar behovet av en upprustning och en kapacitetshöjning på Malmbanan. Vi behöver förstärka järnvägen för att möjliggöra den gröna omställningen i norra Sverige, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket region Nord.
Kontakter
Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord, 010-124 29 34
Peter Jonsson, presskommunikatör, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Pilotprojekt på E14 avslutas20.1.2025 11:57:16 CET | Pressmeddelande
Trafikverket väljer att avsluta projektet med en ”gles” 2+1-väg mellan Ånge och Bräcke i Västernorrlands- och Jämtlands län.
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen14.1.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
Trafikverket medverkar vid seminarium om elektrifiering9.1.2025 15:57:20 CET | Pressinbjudan
Välkommen till avslutningsseminariet för elektrifieringsprojektet av banavsnittet Laurila-Torneå-Haparanda måndagen den 27 januari 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum